English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Nielsen, Weyse, Lange-Müller, Kunzen

Serenader og romancer


Ditte Højgaard Andersen, sopran
DR UnderholdningsOrkestret
Adam Fischer, dirigent
Mathias Hedegaard, tenor
Holmens Kirkes Kantori

F.L.Ae. Kunzen, komponist
Peter Erasmus Lange-Müller, komponist
Carl Nielsen, komponist
Christoph Ernst Friedrich Weyse, komponist

Om:
Specialpris august! Om det skyldes den korte, intense sommer og de lyse nætter er ikke til at sige, men dansk musik er fyldt med serenader. Særligt i sangene fra romantikken dyrker man virkelig det sværmeriske og længselsfulde ved sommerens lys og nattens mystik. Der er også en charmerende kyskhed og en blanding af lykke og vemod i mange af de danske serenader og kærlighedsromancer. Det gælder sjældent liv eller død – oftere bare naboens datter. Eller også er selve drømmen om kærligheden egentlig nok. I denne fortolkning med Mathias Hedegaard og DR RadioUnderholdningsOrkestret kan man høre, hvordan de skønne romantiske sange og serenader heldigvis vender tilbage i fin stil til en ny generation.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
CARL NIELSEN (1865-1931)
1

"Min pige er så lys som rav" from Moderen , op. 41 (1920)

2:07 Play $1.40
J.P.E. HARTMANN (1805-1900)
2

"Ja, jeg er hjemme, i mit kære Danmark" from Liden Kirsten (1849)

5:20 Play $2.10
P.E. LANGE MÜLLER (1850-1926)
3

"Genboens første vise", op. 13, 1 from I mester Sebalds have (1880)

1:58 Play $1.40
4

"Serenade" from Renaissance , op. 59 (1901)

4:57 Play $1.40
5

"Elskte, jeg lever" from Peter Plus , op. 42 (1891)

2:25 Play $1.40
6

"Rosens elskov" from Peter Plus

1:38 Play $1.40
7

Romersk serenade (1908)

2:26 Play $1.40
8

"Serenade" from Der var engang , op. 25 (1887)

3:39 Play $1.40
C.E.F. WEYSE (1774-1842)
9

"Hyrden græsser sine får" from Festen på Kenilworth (1836)

3:15 Play $1.40
10

"Skønjomfru, luk dit vindue op" from Sovedrikken (1809)

2:14 Play $1.40
11

"Natten er så stille" from Prinsesse Isabella (1840)

1:46 Play $1.40
CARL NIELSEN
12

"Den milde dag er lys og lang" from Fynsk forår , op. 42 (1922)

1:48 Play $1.40
13

"Så bittert var mit hjerte" from Moderen

2:50 Play $1.40
14

"Midnattens måne" from Erik Ejegod (1798)

3:36 Play $1.40
P.E. LANGE MÜLLER
15

Overture from Gildet på Solhaug , op. 32 (1888/1897)

4:11 Play $1.40
16

"Gudmunds første vise" from Gildet på Solhaug

1:46 Play $1.40
17

"Gudmunds anden vise" from Gildet på Solhaug

1:10 Play $1.40
18

Dance from Gildet på Solhaug

4:04 Play $1.40
CARL NIELSEN
19

"Ulignelige pige" from Maskarade (1906)

3:54 Play $1.40
Total spilletid  55 minutes

Andre anbefalinger

C.E.F. Weyse
Lange-Müller and Heise
Lange-Müller & Heise
C.E.F. Weyse

Serenader og romancer

Om det skyldes den korte, intense sommer og de lyse nætter er ikke til at sige, men dansk musik er fyldt med serenader. Særlig i sangene fra romantikken dyrker man virkelig det sværmeriske og længselsfulde ved sommerens lys og nattens mystik.

Der er også en charmerende kyskhed og en blanding af lykke og vemod i mange af de danske serenader og kærlighedsromancer. Det gælder sjældent liv eller død – oftere bare naboens datter. Eller også er selve drømmen om kærligheden egentlig nok. Er det et typisk kulturtræk? En moderne undersøgelse har i hvert fald vist, at danskerne er Europas lykkeligste nation, fordi vi er dem, der forventer os mindst. 

Der blev ikke komponeret mange dramatiske operaer i Danmark i 1800-tallet, til gengæld blev der skrevet utrolig mange sange. I løbet af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet dannede der sig et repertoire, der blev sunget ved koncerter og af amatører i de mange hjem med klaver.

Omkring 2. Verdenskrig begyndte den sangkultur at uddø, fordi den folkelige fællessang fik sit store gennembrud under besættelsen. Et sidste klimaks for den romantiske danske solosang kom med den store tenor Aksel Schiøtz, der i 1930’erne og 1940’erne sang repertoiret bedre end vel nogen før ham.

Arven fra Schiøtz har været overvældende, og det har desværre været med til at skubbe det danske vokalrepertoire fra 1800--tallet ud på et sidespor. I dag bliver der i det hele taget sunget mindre i Danmark end nogensinde før, og ikke kun det romantiske sangrepertoire, men også selve det at synge er blevet truet. På denne cd kan man høre, hvordan de skønne romantiske sange og serenader heldigvis vender tilbage i fin stil til en ny generation.

 

C.E.F. Weyse og F.L.Ae. Kunzen

C.E.F. Weyse var den største danske musik-personlighed omkring år 1800; en kapacitet som pianist, organist, komponist og kulturpersonlighed.

En brudt forlovelse havde i 1801 gjort ham så deprimeret, at han lagde arbejdet på sit store syngespil Sovedrikken væk og i de følgende år slet ikke skrev noget. Efter at have overværet den første danske opførelse af Mozarts Don Giovanni i 1807 blussede inspirationen op igen, han gjorde syngespillet færdigt, og premieren i 1809 blev Weyses store gennembrud. Sovedrikken er en meget veloplagt og charmerende forestilling, og den fik enorm popularitet. Serenaden “Skønjomfru, luk dit vindue op” er et af dens kendteste numre, et perleeksempel på Weyses fornemme melodiøsitet, der når Schubert’ske højder. Serenaden synges af den unge jæger Valentin neden for vinduet hos hans elskede Rose.

Den frelsende opsætning af Don Giovanni skyldtes komponisten og kapelmesteren F.L.Ae. Kunzen. Han havde i 1789 skabt sensation og voldsom debat med sin avancerede opera Holger Danske. Han endte med at forlade landet i en årrække, men efter at være kommet tilbage præsenterede han i 1798 sin anden opera, Erik Ejegod. Det var igen en stort opsat forestilling med elementer fra den danske nationalhistorie, og teksten var igen af den temperamentsfulde digter Jens Baggesen. Operaen om den danske middelalderkonge Erik Ejegod blev en succes, men har ikke været sat op siden 1827. Kun operaens populæreste indslag, balladen Midnattens måne, kom til at leve videre i koncertrepertoiret en hel del år. Kunzen følger Baggesens saga-pastiche med en melodi i folketone og skrev senere et variationsværk for klaver over den. Sangen blev også inddraget i Weyses spydige parodi Signelil sad i kakkelovnskrog, der gjorde nar af tidens tragiske viser i balladestil.

Weyse var en meget humoristisk og skarp person, og han morede sig også over de mange komiske træk ved den unge digter H.C. Andersen. Andersen havde gjort sin entré i Københavns kulturliv på et tidspunkt, hvor Weyse var den gamle, urørlige mester, men det var på Weyses initiativ, at de to indgik et samarbejde. Han havde set Andersens sceniske bearbejdning af Walter Scotts roman The Bride of Lammermoor (Bruden fra Lammermoor) og fik lyst til at lave et syngespil over en anden Scott-roman, Kenilworth. Samarbejdet mellem de to yderst forskellige herrer blev dog meget problemfyldt.

Festen på Kenilworth blev navnet på forestillingen, der kom op i 1836, men kun romancen “Hyrden græsser sine får” kendes i dag. Det er en usædvanlig velturneret romance i folkevisestil, der synges af en farende sanger.

Weyse havde sit melodiske ideal fra sit forbillede Mozart og fra sin lærer J.A.P. Schulz, og hans klassicistiske sange blev afgørende for den stil, der kendes som ”Den danske sang”. Weyse nåede sit højeste i den genre på sine gamle dage, hvor han skrev salmer og sange med en knivskarp præcision. Mange af sangene blev skrevet til brug som skolesange, og de kombinerer en enkelhed med rent ud sagt kosmiske visioner. F.eks. aftensangen “Natten er så stille”, som slet ikke er en børnesang, men et haiku-agtigt poetisk stemningsbillede, der er et højdepunkt fra den danske guldalder.

 

J.P.E. Hartmann

Efter en opførelse af Festen på Kenilworth på Weyses fødselsdag i 1836 besluttede en kreds af borgere sig for at udgive en samling af Weyses sange, heriblandt “Hyrden græsser sine får”, så de ikke skulle forsvinde sammen med teaterstykkerne. Albummet blev et grundlag for hele det klassiske danske sangrepertoire, der efter Weyses død blev suppleret med nye sange fra den opblomstrende nationalromantik. Et af hovedværkerne i nationalromantikken blev J.P.E. Hartmanns opera Liden Kirsten, hvor både handling, personer og melodik er inspireret af originale folkeviser. Librettoen var af H.C. Andersen, hele livet en trofast ven af Hartmann. Liden Kirsten blev Andersens mest succesfulde sceneværk og kan stadig høres med stor fornøjelse. Den vokale stil er på typisk vis behersket – det nærmeste man kommer en egentlig arie er den mandlige hovedperson ridder Sverkels romance. Sverkel er netop vendt hjem fra Miklagård (Konstantinopel), hvor han har været i Kejserens sold. Hjemme i Danmark overvældes han af fædrelandskærlighed, ikke mindst ved synet af plejesøsteren liden -Kirsten, der er blevet en smuk ung kvinde. Begge dele besynger han i sin romance, der indledes af Ja, jeg er hjemme, en arioso i folketone.

 

P.E. Lange-Müller

Hartmann anså i sin høje alderdom P.E. Lange-Müller for sin naturlige arvtager. Lange-Müller skrev mængder af romancer og sange, der fik stor udbredelse, bl.a. i en folkeudgave, der blev trykt i kæmpe oplag i begyndelsen af 1900-tallet.

I samlingen finder man f.eks. hans iørefaldende Romersk serenade til en tekst af den norske digter Andreas Munch (dansk og norsk var dengang officielt identiske sprog). Den findes i forskellige versioner; den oprindelige var for mandskvartet, en besætning Lange-Müller gerne skrev serenader for.

Lange-Müller skrev nogle af sine bedste melodier til teaterforstillinger, der desværre ikke levede så

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i DR Radiohusets Koncertsal 27.-29. december 2006
Producer: John Frandsen
Teknik: Lars C. Bruun
Executive producer: Tatjana Kandel

Korindstudering: Jakob Lorentzen og Lars N. Sardemann
Grafisk design: Elevator Design www.elevator-design.dk
Denne cd udgives i samarbejde med Danmarks Radio (DR)

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226012

Stregkode: 636943601228

Udgivelsesdato: August 2007

Periode: Romantik

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

This CD is a very pleasant one.
(International Record Review)

This is a delightful recording throughout ... The performance is of a consistently high level and the singing has a wonderful sense of phrasing and clarity. Hedegaard has an exquisite voice which deserves to be heard.
(Musicweb International - )

Et fornemt samarbejde mellem dirigent og solist skaber fortolkninger, der stråler af smittende glæde og erotisk glød, af ungdommelig hjertebanken og koglende sommernætter. Ikke til at stå for.
(♥♥♥♥♥ Politiken; )

Det er rigtig skønt alt sammen … Hedegaard giver mindelser om ingen ringere end Aksel Schiøtz. Når han synger 'Skønjomfru luk dit vindue op' lyder det så sødt som i gamle dage.
(* * * * * Berlingske Tidende)

Mage til lækker, lys, lyrisk tenor skal man lede længe efter ... Mathias Hedegaard formår at betone hvert eneste ord, så det passer med den rette stemningsmættede kontekst ... Med sin gennemsigtige, nuancerige klang er DR RadioUnderholdningsOrkestret det helt rigtige orkester til at akkompagnere disse sange.
(Kristeligt Dagblad)

Hedegaard synger med en elegant let tenor, med lys velklang og stor musikalitet. En oplagt gaveidé til snart sagt enhver.
(* * * * * Morgenavisen Jyllands-Posten)


A CC Music Store Solution