English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Per Nørgård

Orkesterværker


Giordano Bellincampi, dirigent
Rebecca Hirsch, violin
Sjællands Symfoniorkester

Per Nørgård, komponist

Om:
Den berømte rumænske dirigent Sergiu Celibidache sagde engang: »Først en ny tids bevidsthed i det nye årtusinde vil være i stand til at forstå rækkevidden af Per Nørgårds musik.« Nu åbner Dacapo Records op for Nørgårds musikalske univers med en indspilning af tre af komponistens betydeligste orkesterværker. Per Nørgårds nyeste værk, violinkoncerten Borderlines, befinder sig i bogstavelig forstand i et grænseland. Det handler om menneskelige grænser og begrænsninger, men også om musikalske grænser eller ”grænselinjer”, som komponisten kalder det lydbillede, der opstår, når orkester og solist spiller fra hvert sit tonale ståsted. En musikalsk stjernetåge, der sender tilhøreren ud på en opdagelse i det uendelige. For Per Nørgård er uendeligheden blevet ophøjet som princip. Nørgårds uendelighedsrækker blev lanceret for første gang i stort format i Voyage into the Golden Screen (Rejsen ind i den gyldne skærm, 1968) og blev siden videreudviklet i værket Dream Play (Drømmespil, 1975), der er skabt på efterdønningerne af den store 3. symfoni. Solist i violinkoncerten Borderlines er den fremragende engelske violinist Rebecca Hirsch, som uropførte Borderlines i 2002. Og Per Nørgårds favntag med det uendelige klinger konkret og nærværende i Sjællands Symfoniorkesters fortolkning under dirigenten Giordano Bellincampis kompetente ledelse.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Borderlines (Violin Concerto No. 2) (2002) *
1

1st Movement

11:16 Play $2.80
2

2nd Movement

5:27 Play $2.10
3

3rd Movement

7:06 Play $2.10
 
4

Dream Play (1975) *

10:58 Play $2.80
Voyage into the Golden Screen
5

1st Movement

11:37 Play $2.80
6

2nd Movement

5:44 Play $2.10
* World Premiere Recording!
Total spilletid  52 minutes

Andre anbefalinger

Per Nørgård
Per Nørgård
Per Nørgård
Per Nørgård

Per Nørgård 

Per Nørgård (f. 1932 i København) er en af de centrale komponister i Skandinavien efter Carl Nielsen og Jean Sibelius. Hans produktion – over 300 værker – dækker operaer, symfonier, koncerter, kammer- og kormusik, samt ballet-, film- og elektronmusik.

Nørgårds tidlige værker viderefører den nordiske tradition fra – især – Sibelius og Carl Nielsen. Gennem Vagn Holmboe (1909- 1996), hans lærer i ungdomsårene, skærpes hans interesse for organisk musikalsk udvikling – metamorforsen: ´kim´ af rytmiske og melodiske motiver udvikles gradvist til større, lagdelt flerstemmighed – i et overvejende modalt tonesprog, som det høres i fx Metamorfosi for strygere (1953) og 1. Symfoni (1953-55).

Mødet med central-europæisk avantgarde omkr. 1960 inspirerede Nørgård til at eksperimentere med alskens udtryk og genrer, bl.a. collage-komposition (Den unge mand skal giftes, Tango Chikane m.fl.), slagtøjsmusik (Rondo, Waves), elektronmusik (The Enchanted Forrest), happenings (Horrors in Progress) og en nærmest psykodelisk interferensmusik for orkester (Iris, Luna).

Samtidig arbejdede Nørgård med en egen seriel teknik, kaldet “uendelighedsrækken”: et musikalsk bevægelsesprincip (inden for en frit valgt skala) der genererer konstant varierende melodiske mønstre. Musikalsk interessant er det bl.a., at en uendelighedsrække rummer sig selv i langsommere tempolag, i en mangfoldig (principielt uendelig) flerstemmighed – ikke ulig renæssancens prolationkanons, og som det kendes visuelt fra fraktale mønstre. Fra orkesterværket Voyage into the Golden Screen (1968) og frem til ca. 1980 udvikler Nørgård herfra et personligt musikalsk univers, hvor også naturtone-harmonik og rytmer baseret på det gyldne snit indgår – i en afbalanceret, harmonisk klingende ny musik, som det høres fx i 3. Symfoni, operaerne Gilgamesh og Siddharta, korværker (Vinterhymne, Frostsalme, Singe die Gärten, mein Herz, m.fl.) og kammerværker (bl.a. Turn, Spell, Whirls World, Nova Genitur og Seadrift).

Omkring 1980 skiftede Nørgård radikalt kurs, mod en spontant komponeret, dramatisk og splittet stil, inspireret af den svejtsiske gale-kunstner Adolf Wölfli (1864-1930) – bl.a. i operaen Det Guddommelige Tivoli (over tekster af Wölfli), korværker som Wie Ein Kind, D´Monstrantz Vöögeli (for fugle- og menneskestemmer) og 4. Symfoni – Indischer Roosengaarten und Chineesischer Hexensee.

I 1990erne arbejdede Nørgård især med nye former for flerdimensionale temporelationer og toneserier kombineret med et direkte, ofte voldsomt udtryk – fx i 5. og 6. Symfoni, klaverkoncerten In due tempi, operaen Nuit des Hommes og orkesterværket Terrains Vagues.

I det nye århundrede synes Nørgård at udnytte hele sit repertoire af teknikker og udtryk, inkl. en genopblusset interesse for helt nye – før oversete – aspekter af uendelighedsrækken (bl.a. i Harpekoncert nr. 2 – Gennem Torne, Intonation for slagtøjsensemble/gamelan, samt 3 Stadier for klaver).

Karakteristisk for komponisten Nørgård – fra 1950erne til i dag – er optagetheden af det organiske, det interfererende og mangelagdelte. Stilistisk er han bestandig på vej og kan ikke lade være med at gå nye veje, inkl. glemme de gamle for en tid. Med hans egne ord: “Jeg befinder mig på skiftende skråplaner, men altid på skråplaner. Der er dog ikke tale om flugt, for oftest dukker tidligere strategier og tanker op igen senere – i nye sammenhænge.”

 

Voyage into the Golden Screen

(Rejsen ind i den gyldne skærm) (1968)

“Siden min pure ungdom havde jeg gået med en drøm om en ny slags musik, hvor alting hang sammen i en slags trådværk, som stråler i alle mulige bølgeformer – som alligevel dannede én melodi. En klar forestilling om de egenskaber musikken skulle have for at komme fri af det stive og alligevel bevare forbindelsen bagud. Det var enhedsforestillingen, der havde besat mig. Og det førte hen til uendelighedsrækken i 1959” (i Tore Leifer: “Medspil og Modspil”, DTF – København 2003).

Nørgård anvendte uendelighedsrækker i flere værker i 1960erne, men Voyage into the Golden Screen er det første værk hvor uendelighedsrækken er tydeligt hørbar, og hvor den så at sige er selve værkets ide. Første sats er en klanglig fordybelse i området mellem tonerne g/as, intervallet der i anden sats bringer uendelighedsrækken til udfoldelse i blomstrende flerstemmighed.

Voyage into the Golden Screen står centralt i Nørgårds produktion og blev (sammen med 2. Symfoni, 1970) springbræt for værkerne frem til ca. 1980. Det er et forunderligt værk, med tråde til senere så udbredte tendenser som spektralmusik, minimalisme og såkaldt post-modernisme – i Nørgård´sk udformning.

Voyage into the Golden Screen’ s andensats består af de 1024 første toner af den uendelighedsrække (her kromatisk – startende på tonen G), der iflg. komponisten snarere er ´opdaget´ end ´opfundet´ af ham.

Om værket har komponisten bl.a. skrevet: “Voyage into the Golden Screen (1968) er det første værk, hvori jeg i høj grad overdrager udformningen af musikken til tilhørerne. Dette sker ikke ved at “komponere” en eller anden slags uformet tonemasse a la Cage-skolen (...) Tværtimod er de to satser nøje udarbejdet (– og uden plads for improvisationer til musikerne), så den nye tilhører-frihed til selv at lægge sin rute i den forespillede musik sker på andre måder.

Disse måder er ganske vist forskellige i de to satser, men fælles er at musikens virkemidler lægges åbent frem for tilhørerne, som derved umiddelbart kan opfatte det materiale, der skabes form af.

I førstesatsen drejer det sig om to overtone-klange: den ene på G, den anden en kvart tone over G.

Hver af overtonerne i de to komplekser bevæger sig imidlertid i sit eget tempo, og hele satsens panorama kan derfor sammenlignes med fx en fjord, hvor en snes sejlskibe bevæger sig i samme retning, men i lidt forskellige tempi. – Derved bliver det tilhørerens egen (om end oftest ubevidtse) sag, om han især vil følge den ene, den anden, et par af ‘sejlerne’ – eller evt. omfatte hele billedet som et interfererende bølgemønster.

Noget lignende gør sig gældende i anden-satsen – med helt andre midler: Her er der en konstant melodisk strøm i alle instrumenterne. Det er tilmed den samme melodi for alle – og ud fra samme tone !

Men hver linje bev&

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Tivolis Koncertsal 30. april-3. maj 2002 og DR Radiohusets Koncertsal 12.-13. november 2002 (Violinkoncerten)

Producer: Morten Mogensen
Teknik: Claus Byrith
Redigering: Morten Mogensen
Grafisk design: www.elevator-design.dk

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226014

Stregkode: 636943601426

Udgivelsesdato: October 2003

Periode: Sent 20. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

CRITIC'S CHOICE 2004 - GRAMOPHONE


En perlemorsagtigt changerende klangverden, der foldes ud som en vifte og i denne fine opførelse får dramatisk ekspansionskraft ... Et must for Nørgård fans.
(Politiken)

Her er højere magter på spil ... Orkesterlyden er den mest romantiske, eksotiske og kraftfulde i mands minde!
(Berlingske Tidende)

This is the work of a major creative presence - and if the music of today is to have any tomorrow, Nørgård will surely be a part of it.
(Gramophone, UK)

This recording is successful in all aspects ... The quality of both music and music-making ensures an unreserved recommendation
(Intenational Records Review, UK)

This magnificently produced disc is a must for all Nørgård fans ... A most welcome release
(Classical Music Web)

Die Interpretationen sind sehr gut ausgehört und durch die Technik klangsinnlich eingefangen worden.
Artistic quality: 9/10
Sound quality: 9/10
(Hartmut Lück, Klassik Heute)

Rebecca Hirsch schlägt sich wacker und interpretiert den ausgesprochen schwierigen Solopart mit facettenreichem Spiel.
Empfohlen
(Klassik.com)

What a marvellous player Rebecca Hirsch is
(Nottingham Evening Post)

This is a splendid disc of challenging but very beautiful music by a composer with a recognizably personal idiom...The sonics are simply perfect, ideally placing the orchestra in a warmly natural perspective. This is one of the best contemporary music discs to come along in quite a while. Very highly recommended.
(10/10 Classics Today)


A CC Music Store Solution