English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Wolfgang Amadeus Mozart

Symfonier Vol. 7


DR UnderholdningsOrkestret
Adam Fischer, dirigent

W.A. Mozart, komponist

Om:
Denne CD er udgivet af DR UnderholdningsOrkestret på dets eget plademærke DRS, som distribueres af Dacapo. Dette er er den tredje CD i DR UnderholdningsOrkestrets anmelderroste nyindspilninger af W.A. Mozarts samlede symfonier dirigeret af Adam Fischer. Her med symfonierne nr. 22, 23, 24, 25 og 27 komponeret i 1773. De i alt 11 SACD'er, som udsendes på DR UnderholdningsOrkestrets eget pladeselskab, vil gradvis arbejde sig både frem og tilbage i kronologien. Ud over at nyde musikken kan man i cd-hæfterne læse dirigent Adam Fischers kommentar til hver enkelt symfoni og uddybende artikler om Mozart og den klassiske periode.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Symphony No. 27 in G major, KV 199 (161b)
1

I Allegro

4:13 Play $1.40
2

II Andantino grazioso

4:18 Play $1.40
3

III Presto

5:34 Play $2.10
Symphony No. 22 in C major, KV 162
4

I Allegro assai

3:09 Play $1.40
5

II Andantino grazioso

2:38 Play $1.40
6

III Presto assai

1:50 Play $1.40
Symphony No. 23 in D major, KV 181 (162b)
7

I Allegro spiritoso

4:53 Play $1.40
8

II Andantino grazioso

2:03 Play $1.40
9

III Presto assai

2:06 Play $1.40
Symphony No. 24 in B-flat major, KV 182 (173dA)
10

I Allegro spiritoso

3:58 Play $1.40
11

II Andantino grazioso

2:18 Play $1.40
12

III Allegro

3:07 Play $1.40
Symphony No. 25 in G minor, KV 183 (173dB)
13

I Allegro con brio

9:44 Play $2.10
14

II Andante

5:35 Play $2.10
15

III Menuetto

3:02 Play $1.40
16

IV Allegro

6:41 Play $2.10
Total spilletid  65 minutes

Andre anbefalinger

Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart
Nielsen, Weyse, Lange-Müller, Kunzen
Wolfgang Amadeus Mozart

Tanker omkring symfonierne 

Af Adam Fischer 

DATERET SALZBURG, APRIL 1773 

KV 161b, førsesats, Et ungt par sidder ved havets bred. Bølgerne slår mod stranden. Solen glitrer, og der blæser en frisk vind. Mågerne flyver i store buer over dem og skriger. 

Andensats, Den unge mand og pigen danser sammen. I begyndelsen fører han dansen, fordi han mener, at sådan bør det være. Men snart fornemmer de begge, at det er lettere og sikrere, hvis hun fører an. Så stopper de lige pludselig op og ser hinanden i øjnene. Tiden står stille. De danser videre. 

Tredjesats, Dansen bliver stadig vildere, hun hopper rundt, han bliver mere og mere revet med. De ler begge over, hvor hjælpeløs og ubehændig han er. Men så går det fint, og til sidst er de begge svimle. De er lykkelige og udmattede. 

DATERET SALZBURG, APRIL 1773 

KV 162, Allegro assai, opbrudsstemning. Et lille barn vil udføre heltegerninger med sit træsværd (takt 26ff), takt 38: moderens øjne, som glæder sig ved synet af drengen. Høns løber hele tiden omkring og pikker korn. 

Andensats, Andantino grazioso: hvide skyformationer på den blå himmel. I græsset høres cikader og græshopper. 

Tredjesats, Presto assai: To unge hunde leger, bliver filtret ind i hinanden, stikker halen mellem be-nene og hyler rytmisk op. I de sidste takter kommer drengen med træsværdet til og slår løs på dem. 

DATERET SALZBURG, MAj 1773 

KV 162b, førstesats, første del, allegro spiritoso: en strålende solskinsdag i maj, alt lever, alt svæver, alt vibrerer. Sidetemaet er som en vipstjært, der er lykkelig i solskinnet. Den hopper rundt, bevæger hovedet i ryk. 

I anden del, Andante grazioso, lægger jeg mig ned i græsset, det bliver stille, jeg betragter græsstråene. Nedefra virker de store og mægtige, i det fjerne synger en drossel. 

I tredje del (Presto assai) rejser jeg mig og løber afsted, jeg vil gerne virke kæk og elegant, men skal konstant nyse. Så bliver jeg noget melankolsk, tænker på forgængeligheden, men glemmer den igen. 

DATERET SALZBURG, OktOBER 1773 

KV 173dA, Allegro spiritoso: Et ungt forelsket par, de prøver skiftevis at være seriøse, men ingen af dem kan klare det ret længe. Efter fjerde forsøg opgiver de og krammer hinanden leende. 

Andensats, Andante grazioso: Pigen er alene, det er tidligt om morgenen. Tøvejr. Hun tænker på brylluppet, ser på sin brudekjole og prøver at forestille sig, hvordan hun vil føle sig, når hun har den på. 

I tredjesats, Allegro, danser de begge til brylluppet. Snart føler de et stærkt ønske om at stikke af fra det hele med det samme. Efter den korte ophidselse danser de dog ærbart videre. Efter at have været fristet for fjerde gang løber de så bort og er ikke længere ærbare. 

DATERET SALZBURG, OkTOBER 1773 

KV 173dB, førsesats, Allegro con brio: Ny, umiddelbar smerte. Jeg har mistet nogen, forsøger at beskytte mig mod smerten og finde øjeblikke til mig selv, men smertestrømmen river mig med igen og igen, jeg bliver jaget, jeg kan ikke kontrollere mine følelser. 

Andensats, Andante. Næste dag. Smerten er blevet træt, jeg tænker, jeg er noget beroliget, jeg tænker på det svundne. Jeg forsøger at flygte. Jeg er udmattet. 

Tredjesats, Menuetto: Smerten er vendt tilbage, jeg bønfalder den om at skåne mig, jeg er oprevet. Vil det forblive sådan for altid? Trioen, igen den fjerne fortid, som jeg forsøger at flygte til. 

Fjerdesats, Allegro. Smertestrømmen når mig påny med fuld kraft. Jeg føler, at sorgen vil blive endnu værre end jeg har troet. Jeg kæmper mig gennem mudder og mose og kan ikke se målet. Og igen og igen de stille øjeblikke, hvor jeg tænker på den jeg har mistet. Måtte han hvile i fred, måtte jeg finde min ro. 

 

Den enestående symfoni? 

Af Claus Johansen 

I 1773 skriver Mozart en symfoni i g-mol. På dette tidspunkt sender en symfoni traditionelt signaler om storhed, pomp, fest eller idyl. Og her kommer så en 17-årig provinskomponist og lader sin symfoni eksplodere i hovedet på os: Hamrende synkoper, nedadgående ensomme melodier og aggressive raseriudbrud, som sender budskaber om oprør og fortvivlelse. Det er, som om den unge komponist tager en mørk maske på og fylder sin ellers så imødekommende musik med en hidtil ukendt brutalitet og et rasende temperament. Musikken betegner et kvantespring i rækken af symfonier - den er så lidenskabelig, at man fornemmer små blå flammer slikke op ad instrumenterne. At nogen kalder den ”den lille g-molsymfoni” skyldes kun ønsket om at adskille den fra den mere berømte g-molsymfoni (nr. 40), men som enhver kan høre, er tilnavnet en fornærmelse. Den er Mozarts første virkeligt store. Den lyder som romantisk musik 40 år for tidligt, og det er ikke sært, at mange Mozart-forfattere har forsøgt at finde en menneskelig forklaring: Hvad skete der i 1773? Var manden i krise? Er dette et ungdomsoprør? Sandheden er, at vi næppe får det at vide. Brevene taler ikke om problemer og øvrige kilder nævner heller ikke det mindste i den retning. Men én ting kan vi sige med sikkerhed: Han foretog en rejse til Wien, og her hørte han ny musik. 

Den nye mode det år var musik i mol. Alvorlig, temperamentsfuld og gribende. De første forsøg blev gjort i Glucks Don Juan-ballet fra 1761. Idéerne blev ført videre af Traetta i operaen Ifigenia in Tauride (1763). Grev Zinzendorf så og hørte den rasende musik: ”Det sted, hvor Orestes drømmer om sin moder, bliver beskrevet helt realistisk, og det giver anledning til et optrin med furier, som siden balletten Don Juan nu er blevet en naturlig del at det franske teater i Wien”. Den furiøse musik var blevet mode. Moden greb om sig og sprang omkring 1760 fra operaen til koncertsalene. I 1773 kunne Mozart med lidt held høre (eller studere) mol-symfonier af Johann Christian Bach, Dittersdorf og Vanhal. At han kendte flere af Haydns forsøg, ved vi med sikkerhed. 

Eftertiden har givet den voldsomme moderne musik betegnelsen Sturm und Drang, men det er en efterrationalisering. Sturm und Drang var et tysk litterært fænomen. Begrebet stammer fra et 

skuespil om den amerikanske frihedskrig af Maximillian Klinger. Men det er fra 1776, og mange af de musikalske sidestykker er skrevet tidligere. Der var tilsyneladende en trang til vildskab og oprør i mange kunstarter. Målet for forfatterne bliver at skræmme, at forbløffe og at overvælde læseren med stærke følelser. Indstillingen er antirationel og subjektiv -ikke sjældent indgår ukontrolleret raseri. Det smitter af på malerkunsten, hvor billeder af storm og skibbrud bliver den store mode. Mareridt skal nu tjene som inspiration. Moderne teaterd

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Radiohusets Koncertsal og DR Byen, København 2008-2009
Producere: John Frandsen og Karl Bjerre Skibsted (Symfoni KV 173dB, Allegro con brio og Menuetto)
Teknik: Lars C. Bruun
Executive Producer og kunstnerisk leder: Tatjana Kandel

Edition: Urtext fra New Mozart Edition, Bärenreiter-Verlag, Kassel

Artwork: Mads Winther

Nordea Danmark-fonden er primær sponsor for indspilningen af Mozarts samlede symfonier med Adam Fischer og DR UnderholdningsOrkestret.

Label: DRS (distribueret af Dacapo)

Format: SACD

Katalognummer: 6.220542

Stregkode: 747313154265

Udgivelsesdato: June 2009

Periode: Klassik

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

BBC Music Magazine
4½ Stars
“First-rate CD … played in a way that makes me want to listen to them again.”
Læs mere >>
Classics Today
"As with previous releases in this cycle, the performances are as fine as this music has ever received."
Læs mere >>
Fischers samlede Mozart-resultat fremstår mirakuløst som friskrestaureret, klingende 1700-tal. Forunderligt lifligt og forrygende at lytte til.
(♥♥♥♥♥♥ Politiken)


A CC Music Store Solution