English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

W.A. Mozart

Symfonier Vol. 4


DR UnderholdningsOrkestret
Adam Fischer, dirigent

W.A. Mozart, komponist

Om:

Denne CD er udgivet af DR UnderholdningsOrkestret på dets eget plademærke DRS, som distribueres af Dacapo. Dette er er den fjerde CD i DR UnderholdningsOrkestrets anmelderroste nyindspilninger af W.A. Mozarts samlede symfonier dirigeret af Adam Fischer. De i alt 11 SACD'er, som udsendes på DR UnderholdningsOrkestrets eget pladeselskab, vil gradvis arbejde sig både frem og tilbage i kronologien. Ud over at nyde musikken kan man i cd-hæfterne læse dirigent Adam Fischers kommentar til hver enkelt symfoni og uddybende artikler om Mozart og den klassiske periode.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Symphony No. 12 in G major, KV 110 (75b) (1771)
1

I Allegro

5:37 Play $2.10
2

II Andante

3:29 Play $1.40
3

III Menuetto & Trio

3:18 Play $1.40
4

IV Allegro

1:55 Play $1.40
Symphony No. 12 in G major, KV 110 (1771)
5

I Allegro

1:46 Play $1.40
6

II Andante

3:57 Play $1.40
7

III Menuetto & Trio

2:44 Play $1.40
8

IV Molto allegro

2:57 Play $1.40
Symphony No. 13 in F major, KV 112
9

I Allegro

3:42 Play $1.40
10

II Andante

3:02 Play $1.40
11

III Menuetto & Trio

1:43 Play $1.40
12

IV Molto allegro

2:10 Play $1.40
Symphony No. 14 in A major, KV 114
13

I Allegro moderato

6:45 Play $2.10
14

II Andante

4:24 Play $1.40
15

III Menuetto & Trio

2:41 Play $1.40
16

IV Molto allegro

3:56 Play $1.40
Total spilletid  54 minutes

Andre anbefalinger

Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart

Tanker omkring symfonierne 

Af Adam Fischer 

DATERET SALZBURG, JULI 1771 

Nr. 12: En dreng løber hen over marken. Det er morgen, tidligt på sommeren, alt er grønt, han er i godt humør. Så bliver det varmere, han går langsommere og mere eftertænksomt. 2. sats: Og så bliver han trist, han ved egentlig ikke hvorfor. Trio: Han græder næsten. Og så er det forbi, han løber lystigt videre. Han hopper, pifter og synger endog. Han ved ikke, at jeg ser ham. Vidste han det, ville han straks holde op med at hoppe og synge og skamme sig. Og jeg er glad for, at han ikke kan se mig. 

DATERET MILANO, OKTOBER/NOVEMBER 1771? 

KV 96: Bedstefaderen laver grimasser, puster kinden op, barnet griner og efterligner ham. 2. sats: Moderen sidder for sig selv på en bænk. Hun er sørgmodig, måske bekymrer hun sig over faderen, som er bortrejst. Hun har tårer i øjnene, men smiler til sit barn. En scene som mellem Homers Hektor og hans kone. Sidste sats: Bedstefaderen har købt en skralde til barnet, som er begejstret, hopper, går til side, danser med skralden. Bedstefaderen danser med, han er også begejstret. Kun moderen er mindre begejstret, hun ærgrer sig en smule over, at han giver sådanne gaver. Han har det jo nemt, han er tunghør, tænker hun uvilkårligt. 

DATERET MILANO, 2. NOVEMBER 1771 

Nr. 13: En dreng og en pige kører af sted i hestevogn. Han er i en begejstret opbrudsstemning, hun er stille fornøjet. Det samme hus, det samme træ, den samme sky påvirker dem forskelligt. Hun griner ad ham, de har hinanden kær. 2. sats: En kejtet, sindig gammel mand forsøger at besøge sit sovende barnebarn uden at vække det. Han bevæger sig helt forsigtigt. Barnet ville sandsynligvis alligevel ikke vågne, det sover tungt, eller er det vågent og vil bare ikke røbe sig, for at den gamle skal gå hurtigere? Til sidst fester og danser alle: piger, drenge, bedstefar og barn. 

DATERET SALZBURG, 30. DECEMBER 1771 

Nr. 14: Jeg står ved strandbredden. Vandet i havbugten er blåt, det er himlen også. To ænder svømmer forbi, den mindste efterligner noget forsinket hver enkelt af den stores bevægelser. I det fjerne flyver måger. 2 sats: Vandet er på en uvirkelig måde roligt. Man ser også nedenunder fiskene pile afsted. 3. sats: Til sidst blæser det en smule op, bølgerne får små skumtoppe. Vandet vibrerer, alt er i frisk bevægelse. Ænder, måger synes pludselig at være vågnet op. 

 

Musikalske rejser 

af Claus Johansen 

Europas veje har været katastrofale siden romerrigets undergang. Det er direkte farligt at rejse over land. I randområderne truer røvere. Kroerne er beskidte, maden ulækker og dyr. Folk der rejser bliver syge. Det tager lang tid at komme sig oven på en længere rejse i 1700tallet. Og alligevel rejser de. 

Fattige bøhmiske blæsere drager gennem Europa. Spiller på kroerne, får småjobs hos adelsfamilierne, hjælper det lokale amatørorkester, assisterer på teatrene. De når helt til Skandinavien, hvor vi kan møde dem på herregårdene som en blanding af tjenere og musikere. Mange af dem er virtuoser, men man ser ned på dem. De kommer fra Bøhmen, så de bliver kaldt bohemer, og den titel er ikke noget at prale med. Alligevel rejser de. 

Der er også de rigtige virtuoser. De lever også på landevejene, de sover også på kroerne, men de har flere penge. De rejser ikke som sigøjnere, men planlægger deres turnéer, sejler fra Skt. Petersborg til London. Kører i egen vogn. Medbringer måske tjenere og assistenter. De annoncerer i aviserne, er solister med lokale orkestre. De har kontakter, forbindelser og introduktionsskrivelser fra de rigtige til de rigtige. De taler adskillige sprog. Nemt er det ikke, men de rejser alligevel. 

Så er der stjernerne. Ofte operasangere, gerne kvindelige sopraner eller mandlige kastrater. Men også komponister og violinvirtuoser. De rejser som fyrster, de medbringer stort personale, egen seng, kostumer, smykker, penge. De sælger billetter overalt, aviserne skriver om dem, publikum strømmer til. De erobrer Paris, Wien og London, er private venner med konger og fyrster. Legenderne lever endnu om Farinelli, Faustina Bordoni og i næste generation Paganini og Rossini. For de fleste af dem går rejsen gerne fra syd mod nord. 

Så er der dem, som tager den anden vej, sydpå for at lære noget. Den svenske klarinettist Crusell drager til Berlin, studerer intenst hos en af de store mestre, afholder en koncert og afleverer samtlige indtægter til sin lærer, inden han fortsætter til Paris. Den danske oboist Barth gør noget tilsvarende i Dresden. De rejser ud som studerende og vender hjem som mestre. Ofte er hjemlandet skrumpet, og rejselængslen sidder i dem. Derude blev de forstået. 

Mozarts italiensrejser indeholder elementer af det hele. Hans fars plan går ud på at få ham ansat ved et operahus. Det lykkes ikke, men han får bestilling på og succes med tre kæmpeoperaer. 

Italien præger resten af hans liv. Men rejserne sætter sig andre spor. Sygdomme plager den lille mand fra Salzburg, og de fleste af dem bliver grundlagt på ungdomsrejserne. Mozart tilbragte næsten en tredjedel af sit liv med at rejse. De fleste af hans senere lidelser var en direkte følge af rejselivet. 

Italien var ikke et kulturchok. Man kendte musikken i Salzburg, som tit havde besøg af italienske virtuoser. Og Norditalien var jo ikke mere italiensk end at Lombardiet med Milano var en østrigsk provins og en af Mozart-familiens venner og støtter var guvernør. Hertugen af Toscana var den kommende Leopold den 2. af Østrig. Man kom langt omkring også uden at være perfekt til italiensk. Så de to rejsende østrigere modtages som fornemme gæster. De konverserer med fyrster, er i audiens hos paven og diskuterer musikalske emner med legenden Padre Martini i Bologna. Det er meningen at Wolfgang også skal lære noget, men de fleste lærere må give op. Han forstår intuitivt det hele. Han er bedre inde i den italienske stil end mange italienere. Sproget lærer han hurtigt. Kulturen forstår han snart. Undervejs optræder han i de lokale akademier med violin, orgel og cembalo. Han er en mester i at improvisere, men han medbringer også en stak symfonier skrevet i den moderne italienske stil. Man kan høre nogle af dem på denne CD. Musik skrevet af en enestående person, der tilbragte sammenlagt 10 år af sit liv med at rejse. 

 

Mozart og basgruppen 

af Claus Johansen 

Hvad er et Mozart-orkester? Ikke andet end et ord. Han arbejdede med mange slags orkestre, og de var vidt forskellige. De fire symfonier, som er indspillet på denne CD, er skrevet til eller kort tid efter de tre store italiensrejser i 1770erne. De er komponeret til specifikke lejligheder, men intet tyder på, at han komponerede dem til de italienske orkestres muligheder. Han skrev nogenlunde, som han ple

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i DR Koncerthuset, Studie 2, København 2009 Producer: John Frandsen Teknik: Lars C. Bruun Executive producer og kunstnerisk ledelse: Tatjana Kandel Udgave: Originalteksten fra den nye Mozart udgave, Bärenreiter-Verlag, Kassel Artwork: Mads Winther Distributed by Dacapo Records Besøg www.dr.dk/mozart Nordea-Danmark Fonden er hovedsponsor for indspilningen af Mozarts samlede symfonier med Adam Fischer og DR UnderholdningsOrkestret. © 2009 DRS 9

Label: DRS (distribueret af Dacapo)

Format: SACD

Katalognummer: 6.220539

Stregkode: 747313153961

Udgivelsesdato: October 2009

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

DR P2
Fono Forum
4/5 Stars
"Das Dänische Kammerorchester macht das alles zwar anstandslos mit."
Læs mere >>
Audiophile Audition
4 Stars
"Wonderfully ebullient and attention-grabbing"
Læs mere >>
Classics Today
"If you’re looking for some top-notch early Mozart symphonies in terrific sound, make this series a priority."
Læs mere >>
Klassik.com
3/4 Stars
"So faszinierend und expressiv das Umfeld auch musikalisch gestaltet ist."
Læs mere >>


A CC Music Store Solution