English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Pelle Gudmundsen-Holmgreen

Kronos spiller Holmgreen


Thomas Dausgaard, dirigent
DR SymfoniOrkestret
Hank Dutt, bratsch
David Harrington, violin
Paul Hillier, dirigent
Kronos Kvartetten
John Sherba, violin
Jeffrey Zeigler, cello

Pelle Gudmundsen-Holmgreen, komponist

Om:

Pelle Gudmundsen-Holmgreen (b. 1932) er blandt Nordens førende komponister fra det sidste halve århundrede, en unik og egenrådig stemme fra generationen født i mellemkrigstiden. Denne udgivelse er kulminationen på komponistens enestående samarbejde med den verdensberømte amerikanske Kronos Kvartet, som har bestilt skræddersyede værker fra den danske kompnist gennem mere end tyve år. Med værkerne Last Ground, Moving Still og den store Concerto Grosso for strygekvartet og orkester kommer vi godt omkring i det særlige Kronos-Holmgreen univers med fornem deltagelse også af den britiske baryton Paul Hillier og DR Radiosymfoniorkestret dirigeret af Thomas Dausgaard.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
1

Concerto Grosso (1990/2006)

29:45 Play $4.20
For string quartet and symphonic ensemble
Live recording
Moving Still (2004)
"H.C. Andersen 200" - for baritone and string quartet
2

I Moving (Europe Seen in a Week)

12:25 Play $2.80
3

II Still (In Denmark I Was Born)

14:39 Play $2.80
 
4

Last Ground (2006)

10:10 Play $2.80
For string quartet and ocean
Total spilletid  67 minutes

Andre anbefalinger

Pelle Gudmundsen-Holmgreen
Pelle Gudmundsen-Holmgreen
Pelle Gudmundsen-Holmgreen
Pelle Gudmundsen-Holmgreen

PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN

Pelle Gudmundsen-Holmgreen er blandt Nordens førende komponister fra det sidste århundrede, en unik stemme fra generationen født i mellemkrigstiden.

I sine tidlige værker tog Gudmundsen-Holmgreens musik udspring i helte som Bartók og Stravinskij. Omkring 1960 begyndte en fase, hvor han var påvirket af efterkrigstidens serialisme. Denne vej afviste han få år senere og blev i stedet toneangivende inden for “den ny enkelhed”, som det blev kaldt i Danmark: En lakonisk og forenklet musik, der i Gudmundsen-Holmgreens hænder kan blive provokerende absurd. Ofte træder et markant sortsyn galgenhumoristisk frem under påvirkning af den irske digter Samuel Beckett. Barnlig forundring møder kyniske kommentarer, klichéer møder originalitet, ekstase forenes med askese – den slags sammenstød er Pelle Gudmundsen-Holmgreens musik fuld af. Aldrig mosgroet, ofte underholdende, altid egenrådig.

Han har især komponeret orkestermusik, kormusik og kammer- og soloværker. To af værkerne på denne cd (Concerto Grosso i versionen fra 2006 og Last Ground) blev uropført i 2007 ved den ene af to festkoncerter i anledning af Pelle Gudmundsen-Holmgreens 75-års fødselsdag. En aften der endnu engang beviste, at denne komponist er uden alder og – som han selv siger det – “stadig forbavset over, hvad der foregår uden for ens vinduer”.

 

Moving Still

Moving StillH.C. Andersen 200 er et af de værker, der blev bestilt af projektet Symphonic Fairytales til fejringen af H.C. Andersens 200-år i 2005.

På grundlag af denne sakrosankte del af den danske kulturarv sætter Gudmundsen-Holmgreen i Moving Still spørgsmålstegn ved den gængse definition af danskhed. Samtidig er stykket en hyldest til Andersen, der med Gudmundsen-Holmgreens ord har været “en naturlig (og også underlig) del af ens opvækst.” Han fremhæver især Andersens sproglige rytmik. “Efter lange fantasifulde ordguirlander – et hug. En kort, tør, sarkastisk kommentar. Blomstrende detailrigdom og sensibilitet efterfulgt af lakonisk ironi. Jeg tror denne “facon” er blevet en del af min egen musikalske udtryksmåde.”

Moving Still er i to satser: En amerikansk og en dansk. Udgangspunktet for dette møde er H.C. Andersens lille forudanende tekst Om Aartusinder. Det er en Jules Verne-agtig fremtidsfantasi om hvordan amerikanere engang vil kunne flyve over Atlanten og “gøre Europa på en uge”. Ikke dårligt gættet af H.C. Andersen – kun tidshorisonten ramte han galt.

Andersens amerikanske vision har inspi-re-ret Gudmundsen-Holmgreen til en nervøs, pulserende førstesats med hilsen til amerikansk minimalisme. Han fremhæver selv, at amerikanerne Ives, Varèse, Cage og minimalisterne fra hans egen generation har haft afgørende indflydelse på ham. Og så er også Kronos Kvartetten jo netop et eksempel på energiske amerikanere, der kommer flyvende for at lave en række hurtige nedslag i Europa.

I den amerikanske førstesats reciteres hele Andersens tekst – på engelsk. Akkompagnementet består af et båndspor, hvor solisten i tre lag laver synkoperet mundmusik, der forstærker kvartettens hidsige pulseren og transportrytmer. Overfor denne dynamiske sats (“Moving”) står en tilsyneladende stillestående og gennemfredsommelig andensats (“Still”), et portræt af “den gamle verden”. Her anvender Gudmundsen-Holmgreen med ironisk raffinement H.C. Andersens fædrelandsdigt I Danmark er jeg født. De smukke vers er Danmarks uofficielle nationalsang (mange ville ønske, at det var den officielle), og digtet har gennem tiden fået forskellige melodier. Den mest udbredte i dag er den asketiske melodi af Carl Nielsen-eleven Poul Schierbeck, mens man før i tiden brugte en mere romantisk melodi af Henrik Rung. Begge har sat sig spor i den melodi, Gudmundsen-Holmgreen selv har skrevet og bruger i andensatsen.

“Min melodi ender lidt mildt spørgende i stedet for bombastisk, hvorved den på en måde sætter spørgsmålstegn ved det hele”, siger Gudmundsen-Holmgreen. Men det bliver ikke ved det. Et mellemspil i boogie-woogie bryder stilstanden, og efterhånden begynder melodien at mutere i retning af arabisk musik.

“Vi lever i tider, hvor danskheden er blevet et tema som gør utilpas og giver klaustrofobi. Jeg ville gerne på en uforskammet måde gøre opmærksom på, at danskhed ikke er en uforanderlig størrelse, men præget af talrige påvirkninger udefra.”

En særlig pointe er det, at Moving Still er skrevet til den engelske sanger og dirigent Paul Hillier, der nu er bosat i Danmark. “Han taler nogenlunde dansk”, siger Gudmundsen-Holmgreen, “men hans engelske accent fornægter sig ikke, og det kaster et skævt lys over opfattelsen af danskhed som noget, man kun kan tilegne sig, når man er 100% indfødt dansker.”

 

Last Ground

Pelle Gudmundsen-Holmgreens 9. Strygekvartet Last Ground er tilegnet Kronos Kvartetten. Værket er skrevet i 2006 og inkluderer bearbejdede optagelser af havlyde. “Jeg bor meget af min tid på Samsø, tæt på havet”, fortæller Pelle Gudmundsen-Holmgreen. “I Last Ground er det den voldsomme side af havet, jeg har tænkt på. Den synes jeg er helt vidunderlig.”

Værket indledes af havet, som får lov til at fylde det hele de første to minutter. Der sniger sig dog også nogle sølvmåger og terner ind i baggrunden. Når strygekvartetten begynder at spille, filtreres havet ind til en lille akkordrække, som gentages stykket igennem skiftevis retvendt og omvendt. (Princippet om at gentage en bestemt akkordrække eller en bestemt baslinje kalder man på engelsk en “ground”. Andre ord for samme princip er “passacaglia” eller “chaconne”.)

Tonen D er fikspunktet i Last Ground, og i løbet af stykket holdes tonen As helt ude af musikken, indtil allersidst, hvor As’et klinger sammen med D’et og danner intervallet tritonus. Også i havlydene, der slutter stykket af med at oversvømme kvartetten totalt.

“Overfor det brusende, bølgende hav er kvartetten en lille splejs. Den er meget forsagt”, siger Gudmundsen-Holmgreen. “Efterhånden bliver det langsommere og svagere. Det, der starter blegt, bliver endnu blegere!”

Og titlen Last Ground skal tages bogstaveligt:

“Jeg er jo en gammel dreng, og jeg ved ikke, hvor mange flere grounds, jeg får lavet. Det her er måske den sidste. Et farvel til stryge-kvartetten og til mere end det. Og så tænker man jo over, hvad det er for et liv, man har levet? Det er jo en splejs af et liv, et pust i sivet, omgivet af denne tromlen! En hviskende strygekvartet – og så skyllet væk af storm-floden. Voldsomheden kan virke befriende. Som et uvejr kan. Som et brølende hav kan. Og vi skrumper selv ind. Fra lidt til mindre.”

 

Concerto

To fornemme priser til Kronos Kvartetten
12 May 2011
Kronos Kvartetten har netop vundet to af verdens fornemste - og vidt forskellige - musikpriser.

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Radiohusets Koncertsal d. 12.-15. november 2007
Producer: Morten Mogensen
Teknik: Jan Oldrup
Redigering og mastering: Morten Mogensen og Jan Oldrup

Coverbillede: Denise Burt
Fotos indercover, s. 25 og 26: © Jeppe Gudmundsen-Holmgreen, www.jeppegudmundsen.com
Grafisk design: www.elevator-design.dk

Udgivere: Edition Samfundet, (Moving Still og Concerto Grosso) og Edition Wilhelm Hansen AS, www.ewh.dk (Last Ground)

Dacapo Records ønsker at takke Beckett-Fonden, Oticon Fonden, Dansk Komponist Forening/KODA's midler til Sociale og Kulturelle Formål og KODA's Kollektive Båndmidler for økonomisk støtte til gennemførelse af produktionen.

Kronos Quartet optræder med tilladelse fra Nonesuch Records.

Denne SACD er blevet til i samarbejde med Danmarks Radio.

Label: Dacapo

Format: SACD

Katalognummer: 6.220548

Stregkode: 747313154869

Udgivelsesdato: October 2008

Periode: 21. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Promotion-video

Anmeldelser

International Record Review
"Fearless performances are in evidence throughout"
Læs mere >>
American Record Guide
"I don't think I've heard the Kronos Quartet sounding better than this"
Læs mere >>
The Danish National Symphony Orchestra and conductor Thomas Dausgaard deliver some of the most unique and hilariously raucous new music we heard all year.
(Time Out Chicago - The Best Classical Recordings of 2008)

Denne cd er en gave til lyttende mennesker – og et klart bevis på, at der går et geni rundt iblandt os her i Danmark. Han hedder Pelle Gudmundsen-Holmgreen, hvis værk emmer af en nysgerrig, legende tilgang til verden.
(Kristeligt Dagblad)

Over hele pladen svæver en æstetik fra den politiske rocks barndom. Resultatet er nogle af de sjoveste, sælsomste og mest udfordrende stemninger i nyere dansk pladehistorie. Hør den endelig.
(* * * * * *, Berlingske Tidende)

Jeg skal ikke forsøge at lægge en dæmper på mine ørers glæde ved Dacapos nye rent gud(mundsen)dommelige udgivelse med den gnistrende Kronos Kvartet i centrum. Se at få stukket ørerne langt ned i den cd i en fart.
(♥♥♥♥♥ Politiken)

Pelle Gudmundsen-Holmgreen står for en af efterårets sande begivenheder på det danske plademarked. Takket være Kronos Kvartettens fabelagtige håndtering af hans særegne musikalske univers.
(Information)


A CC Music Store Solution