English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Paul von Klenau

Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke


Paul Mann, dirigent
Odense Symfoniorkester
Bo Skovhus, baryton
Tjekkisk Filharmonisk Kor

Paul von Klenau, komponist

Om:
Paul von Klenau (1883-1946) blev født i Danmark, men forlod som ung mand sit hjemland for at studere og arbejde i Tyskland og Østrig. Klenau opnåede aldrig fuld anerkendelse som komponist i Danmark, men han sad i en række vigtige dirigentstillinger, bl.a. ved Wiener Konzerthausgesellschaft. Denne cd byder på Klenaus senromantiske korværk Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke, som ikke er blevet opført siden uropførelsen i 1925.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke (1918-19)
Nach einem Text von Rainer Maria von Rilke.
1

Reiten, reiten, reiten, durch den Tag

6:34 Play $2.10
2

Der von Langenau ruckt im Sattel

1:30 Play $1.40
3

Jemand erzahlt von seiner Mutter

2:17 Play $1.40
4

Da sind sie alle einander nah

0:58 Play $1.40
5

So reitet man in den Abend hinein

2:41 Play $1.40
6

Wachtfeuer

4:14 Play $1.40
7

Sagt der kleiner Marquis

3:01 Play $1.40
8

Einmal, am Morgen, ist ein Reiter da

2:46 Play $1.40
9

Ein Tag durch den Tross

1:24 Play $1.40
10

Endlich vor Spork

2:37 Play $1.40
11

Die Kompagnie liegt jenseits der Raab

2:34 Play $1.40
12

Der von Langenau schreibt einen Brief

2:09 Play $1.40
13

Sie reiten uber einen erschlagenen Bauern

1:25 Play $1.40
14

Rast! Gast sein einmal

3:12 Play $1.40
15

Als Mahl beganns

2:28 Play $1.40
16

Und Einer steht und staunt

2:32 Play $1.40
17

Einer, der weisse Seide tragt

4:27 Play $1.40
18

Hast du vergessen, dass du mein Page bist

3:30 Play $1.40
19

Langsam lischt das Schloss aus

1:54 Play $1.40
20

Die Turmstube ist dunkel

1:53 Play $1.40
21

Im Vorsaal uber einem Sessel

6:22 Play $2.10
22

War ein Fernster offen

1:04 Play $1.40
23

Ist das der Morgen

2:02 Play $1.40
24

Aber die Fahne ist nicht dabei

0:56 Play $1.40
25

Er lauft um die Wette

1:33 Play $1.40
26

Der von Langenau ist tief im Feind

2:27 Play $1.40
27

Der Waffenrock ist im Schlosse verbrannt

2:42 Play $1.40
Total spilletid  71 minutes

Andre anbefalinger

Paul von Klenau
Paul von Klenau
Vagn Holmboe
Asger Hamerik

PAUL VON KLENAU

Paul von Klenau blev født den 11. februar 1883 i København. Trods sit tyskklingende navn, der stammer fra en gammel mecklenburgsk adelsslægt, havde Klenaus gren af familien levet i Danmark siden hans tiptip-oldefar Jørgen Christoffer von Klenow kom til København i begyndelsen af 1700-tallet. Men Klenaus liv er alligevel tæt forbundet med Tyskland, fordi han levede størstedelen af sit voksne liv i Tyskland og Østrig.

Klenau fik sin første uddannelse i København, hvor han fra 1900 fik undervisning af Otto Malling i teori og af Frederik Hilmer i violinspil. I 1902 rejste han til Berlin, hvor han studerede komposition hos Max Bruch og violin hos Carl Halír. Da han kom til Berlin var hans hovedinteresse violinspillet, men efterhånden tog interessen for komposition overhånd, og han opgav at satse på violinen. I 1904 rejste han til München, hvor han fortsatte sine kompositionsstudier hos Ludwig Thuille, og efter dennes død i 1907 studerede han fra 1908 hos Max von Schillings i Stuttgart. Han har derimod aldrig studeret hos Schönberg, som man af og til kan læse.

Han begyndte på dette tidspunkt en karriere som repetitør og kapelmester, først med en ansættelse ved Städtische Oper i Freiburg i 1907. Fra 1909 var han repetitør ved operaen i Stuttgart, i 1912 blev han dirigent for Bachverein i Frankfurt am Main, og året efter fik han stillingen som 1. kapelmester ved operaen i Freiburg. Fra senest 1913 havde han sin faste base på familiens ejendom Keilhof i landsbyen Beuerberg i Bayern, i nærheden af Rosenheim.

Karrieren som dirigent førte ham i 1919 til København, hvor han i 1920 grundlagde Dansk Filharmonisk Selskab, som han ledede frem til 1926. I denne periode opholdt han sig ofte i København og spillede en stor rolle for byens musikliv med opførelser af et bredt udvalg af moderne orkestermusik. Han gjorde en særlig indsats for at præsentere Schönbergs musik, hvilket kulminerede med Schönbergs besøg i København i 1923, hvor han den 30. januar dirigerede en koncert med egne værker. I 1922 blev Klenau ansat som kordirigent ved Konzerthaus i Wien, fra 1924 med titel af koncert-direktør, en stilling som indebar, at han dirigerede de store orkesterkoncerter, hvor koret Wiener Singverein medvirkede. Fra 1930 levede han som freelance dirigent med Wien og Frankfurt som de vigtigste arbejdssteder, hvilket igen gav ham mere tid til at komponere. Han vendte i 1940 tilbage til København, hvor han døde den 31. august 1946.

Som komponist fik han sit gennembrud, da hans 1. Symfoni med succes blev opført ved den årlige musikfest i Allgemeiner Deutscher Musikverein i 1908. Også hans 3. Symfoni, som blev uropført af Hans Pfitzner i Strassburg, fik en god modtagelse. Hans værker var på dette tidspunkt præget af den tids moderne orkesterstil, som forbinder monu-mentale former med en højt udviklet instrumentationskunst. I begyndelsen er hans stil præget af den sydtyske tradition, der rækker fra Richard Strauss til Max von Schillings med rødder tilbage til Bruckner. Op mod 1. verdenskrig tilføjes en mere differentieret og forfinet orkesterklang, og han bevæger sig i retning af en klangverden som den, man finder hos Franz Schreker eller Alexan-der von Zemlinsky. Dette kan man høre i det symfoniske digt Paolo und Francesca (1916) og i hans orkesterliedcyklus Gespräche mit dem Tod (1915). Et andet eksempel er hans første opera Sulamith, som Bruno Walter satte op 1913 som sin første nyopsætning efter sin tiltrædelse som chef for hofoperaen i München. I denne periode skrev han også operaen Kjartan und Gudrun (1918) og balletten Den lille Idas blomster (1916).

Fra 1918 følger en række eksperimenterende værker, dels præget af impressionismen (Stimmungen for klaver, 1918), dels præget af mødet med Schönbergs tidlige atonale musik (Vier Klavierstücke, 1921). I 1920’erne tager dirigentvirksomheden hovedparten af hans tid, men i slutningen af 1920’erne indleder han et nært forhold til Alban Berg, som kulminerer i begyndelsen af 1930’erne, hvor de begge arbejder med at skrive operaer baseret på tolvtonerækker. Samtidig med at Berg arbejder på Lulu, skriver Klenau sin første tolvtoneopera, Michael Kohlhaas, i 1932-33, og fortsætter 1934-35 med den næste, Rembrandt van Rijn. Det er i denne periode, Klenau formulerer sin teori om en ’toneartsbestemt tolvtonemusik’, en ide som meget taler for kan have haft betydning for Alban Bergs udformning af tolvtonerækken til sin violinkoncert. En tredje tolvtoneopera er Elisabeth von England (1939), revideret året efter som Die Königin og opført som Dronningen i København i 1941. Det er paradoksalt, at disse tre tolvtoneoperaer blev uropført og spillet i Tyskland efter nazisternes magtovertagelse, hvor ellers stort set al tolvtonemusik var bandlyst. En af grundene var, at Klenau i en artikel argumenterede for, at hans særlige tolvtoneteknik kunne ses som svarende til den orden og lovmæssighed, der må præge en nationalsocialistisk kunst. Denne holdning er uden diskussion opportunistisk, men på den anden side synes han ikke i politisk eller ideologisk forstand at have været nazist. Der er stadig mange spørgsmål til denne fase af hans liv, som kræver nærmere udforskning, før man kan drage håndfaste konklusioner.

I slutningen af 1930’erne forlod Klenau igen gradvist tolvtoneteknikken, og i 1940 flyttede han tilbage til København, hvor han først og fremmest brugte sin tid på at komponere. Fra denne sene periode stammer fem symfonier (nr. 5 til 9), en opera og en række andre værker, der for en dels vedkommende stadig venter på deres uropførelse.

 

Kvadet om kornet Christoph Rilkes kærlighed og død

Værket Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke (Kvadet om kornet Christoph Rilkes kærlighed og død) til tekst af Rainer Maria Rilke er skrevet for baryton, blandet kor og orkester. Det dateres ofte til 1915, men er faktisk først komponeret 1918-19, hvilket fremgår af Klenaus korrespondance med hans forlag i Wien, Universal Edition. Selve kompositionen meldes færdig i et brev den 25. oktober 1918, og herefter tager han fat på instrumentationen og renskriften, et arbejde der strakte sig frem til efteråret 1919. I februar skrev han til forlaget fra København: ” Jeg arbejder nu på Cornetten – det bliver mit bedste værk. Men meget moderne. Ja, helt schönbergsk kvartsystem. Fremtids-musik.“ („Ich arbeite jetzt an „Cornett“ – das wird mein bestes Werk. aber sehr moderne. gradezu Schönberg.sche Quartensystem. Zukunft Musik … “) (Brev af 6.2.1919 fra Klenau til UE, A-Wst. nr. 238.)

Klenau havde således store forventninger til værket. Bemærkningen om Schönbergs kvartsystem skal dog ikke forlede en til at tro, at værket er atonalt. Med kvartsystem skal man snarere forestille sig brugen af akkorder opbyggede af kvarter, et fænomen Schönberg kort omtaler i slutningen af sin Harmoni-lære. Sådanne akkorder findes i stykket, uden at

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Carl Nielsen salen, Odense, 28.-31. august, 1.-2. og 4.-6. september 2006

Producer: Henrik Sleiborg
Redigering og mastering: Lars Christensen og Henrik Sleiborg
Assistent: Jens Langkilde

Grafisk design: Elevator, www.elevator-design.dk
Forlægger: Universal Edition

Dacapo ønsker at takke Augustinus Fonden for økonomisk støtte til gennemførelse af produktionen.

Denne SACD udgives i samarbejde med Danmarks Radio (DR)

Label: Dacapo

Format: SACD

Katalognummer: 6.220532

Stregkode: 747313153268

Udgivelsesdato: August 2007

Periode: Senromantik

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

PIZZICATO SUPERSONIC AWARD

Intet mindre end et mesterværk (...) En ren musikalsk rejse ind i underbevidstheden og drømmens rige
(* * * * * Klassisk)

Hypnotisch (...) Bo Skovhus verhilft Rilkes Sprache überzeugend zu musikalischem Leben
(* * * * * Fono Forum)

Klenau's work is inventive, superbly scored and very enjoyable (...) Bo Skovhus is the ideal choice of soloist. His mellow vocal quality and ability to express a wide range of different modes and styles of delivery within a short span of time enable him to be a highly effective narrator (...) A first-rate account.
(International Record Review)

Das Werk ist ein erschütterndes und musikalisch grossartiges Requiem ... Die Interpretation ist makellos und schlichtweg greifend.
(Pizzicato)

Quite a discovery.
(Musicweb International - )

Bo Skovhus forløser den musikalske fortælling med både farve og raffinement ... med Odense Symfoniorkester i fin form står han i front for en flot orkesteroplevelse.
(Politiken)

Bo Skovhus synger overjordisk smukt og fortolker så dybt bevægende, at man er på grådens rand. Denne cd er en skønhedsåbenbaring, som ingen bør snyde sig for.
(High Fidelity)


A CC Music Store Solution