English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Poul Rovsing Olsen

Belisa


Anne Margrethe Dahl, sopran
Ars Nova Copenhagen
Sten Byriel, bas
Elisabeth Halling, sopran
Eir Inderhaug, sopran
Lise-Lotte Nielsen, sopran
Odense Symfoniorkester
Marianne Rørholm, mezzo soprano
Tamás Vetö, dirigent

Poul Rovsing Olsen, komponist

Om:
Pigen Belisa er smuk, elskovsfuld og sensuel. ”Hvid indenunder. Som af sukker”; sådan synger den tryllebundne Don Perlimplin om sin unge brud. Men allerede på bryllupsnatten tager Belisa fem elskere foran den sovende brudgom, og operaen udvikler sig fra stiliseret opera buffa til et mystisk og flertydigt drama med en gådefuld slutning. Poul Rovsing Olsens opera over den spanske poet García Federico Lorcas Don Perlimplins kærlighed til Belisa er et kammerspil om erotik, kærlighed og død; på én gang tragisk og grotesk. Poul Rovsing Olsen underbygger den surrealistiske side af Lorcas drama med drømmeagtig musik. Belisas forunderlige sange kaster et eksotisk skær over operaens lyriske grundklang. I Belisa sammenføjes elementer fra den arabiske musiktradition og europæisk modernisme i en gennemkomponeret helhed. Et musikalsk møde mellem forskellige kulturer løftes her op til et unikt operaværk, som har fået særstatus indenfor nyere dansk musik.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Belisa (1964)
Chamber opera based on Federico Garcia Lorca's "The Love of Don Perlimplin and Belisa"
Scene One
1

Introduction

2:05 Play $1.40
2

Aria

2:09 Play $1.40
3

Recitative

1:31 Play $1.40
4

Canzone

3:58 Play $1.40
5

Accompanied Aria

2:28 Play $1.40
6

Interlude

2:47 Play $1.40
Scene Two
7

Nocturne

7:08 Play $2.10
8

Duettino

2:38 Play $1.40
9

Duet

7:34 Play $2.10
10

Aria

2:30 Play $1.40
11

Interlude

2:33 Play $1.40
Scene Three
12

Duet

1:39 Play $1.40
13

Aria

1:43 Play $1.40
14

Recitative

2:00 Play $1.40
15

Duet

5:25 Play $2.10
16

Interlude

3:05 Play $1.40
Scene Four
17

Pastorale

5:09 Play $2.10
18

Chorus

2:27 Play $1.40
19

Recitative

3:53 Play $1.40
20

Death Scene

5:13 Play $2.10
21

Elegy

4:17 Play $1.40
Total spilletid  72 minutes

Andre anbefalinger

Poul Rovsing Olsen
Rovsing Olsen, Nørholm, Nørgård, Gerfors, Gudmundsen-Holmgreen
Hakon Børresen
Knudåge Riisager

Poul Rovsing Olsen

Poul Rovsing Olsen (1922-1982) fik musikken i vuggegave. Hans fader spillede cello og klaver, moderen sang, og der var ofte private musikaftener i hjemmet. Han modtog tidligt undervisning i hørelære og klaver, og hans åbenlyse musiktalent blev sikret en harmonisk udvikling.

Poul Rovsing Olsen blev uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, med afgangseksamen i musikteori og klaver i 1946. To år senere tog han juridisk embedseksamen ved Københavns Universitet. Således udrustet drog han til Paris, hvor han fortsatte musikstudierne hos den navnkundige pædagog Nadia Boulanger og hos komponisten Olivier Messiaen.

Efter hjemkomsten i 1949 udfoldede Rov-sing Olsen hele viften af sine talenter. Som jurist arbejdede han frem til 1960 i Under--vis-nings-ministeriet, hvor han var med til at udforme den danske ophavsretslov. Han virkede som musikskribent ved dagbladene Information og Berlingske Tidende, og han komponerede.

Hans tidligt vakte interesse for orientalsk musik fik for alvor næring, da han i 1958 kom med på de legendariske udgravninger i den Arabiske Golf, ledet af den danske arkæolog professor P.V. Glob. I de efterfølgende år vendte Rovsing Olsen flere gange tilbage til Golfstaterne og gennemførte tillige musikalske indsamlings-rejser til så forskellige steder som Indien, Ægypten, Tyrkiet og Grønland. Den erhvervede musik-etnologiske ekspertise bragte ham bred anerkendelse i fagkredse og førte til stillingen som arkivar på Dansk Folkeminde-samling, hvor han kunne koncentrere sig om det musiketnologiske arbej-de, og til posten som formand for International Council for Traditional Music. Udforskningen af Golfstaternes musikkultur har bl.a. resulteret i pladen “Perlefiskere og musikere i Den Arabiske Golf” (Pêcheurs de Perles et Musi-ciens du Golfe Persique, Disques Ocora, OCR 42, 1969) og i bogen med tilhørende tre cd’er “Music in Bahrain. Traditional Music of the Arabian Gulf” (Moesgaard Museum, Denmark, and the Ministry of Information, Bahrain, 2002).

På sin kunstneriske konto har Poul Rovsing Olsen 85 kompositioner, herunder orkester-værker, balletterne Ragnarok, La Création, Brylluppet og Den Fremmede, operaerne Belisa og Usher, sange, klaverkompositioner og kammermusik.

Udforskningen af de fjerne landes musikkulturer satte sig spor i Rovsing Olsens egne kompositioner. Han tilstræbte klarhed og sub-stans, og ved en sammensmeltning af ele-men-ter fra den vestlige og orientalske tradition udviklede han et personligt tonesprog, der var usædvanligt for dansk musik. Selv sagde Poul Rovsing Olsen, at det var hans drøm “at gøre musikken så direkte som muligt, at bringe den nærmere til tilhøreren”.

 

Belisa mellem Orient og Occident

Belisa, der er Poul Rovsing Olsens første opera, blev komponeret på opfordring fra Det Kgl. Teater i København. Som libretto benyttede han den spanske lyriker og dramatiker Federico Garcia Lorcas (1898-1936) skuespil Amor de Don Perlimplin con Belisa en su jardin i dansk gendigtning ved Paul la Cour under titlen Don Perlimplins kærlighed til Belisa.

Operaens urpremiere fandt sted på Det Kgl. Teater i København den 3. september 1966 og vakte stor opmærksomhed i pressen, med omtaler i Danmark, Tyskland, Sverige og Norge. Modtagelsen var overvejende positiv. I dagbladet Jyllands-Posten kunne man læse, at det er et værk, “i hvilket man fornemmer inspirationens ånde og et ægte poetisk pulsslag”. Berlingske Tidende skrev, at det er i “det statisk betonede stemningsanslag, i de lyriske passager, dette partitur har sine stærkeste sider. Dette i forbindelse med en musikalsk personkarakteristik, som er gennemført med stor konsekvens”. Den svenske avis Dagens Nyheter roste komponistens beherskelse af den moderne musiks udtryksmidler, som han “anvender med varsomhed og forstandighed”. I 1970 blev Belisa udsendt som radioopera med Danmarks Radios Symfoniorkester, og aviserne konstaterede, at “det er meget både yndefuld og dybt alvorlig musikalsk iklædning, Rovsing Olsen har givet Lorcas bitre drama” (Berlingske Tidende), og at “man lyttede med dyb betagelse til denne musik” (Land og Folk).

Rovsing Olsens opera er et kammerspil om erotik, kærlighed og død, tragisk og grotesk på samme tid.

Handlingen er en variation over den velkendte historie om en velhavende ældre mand (Don Perlimplin), der tager sig en dejlig ung kone (Belisa) og bliver bedraget. På selve bryllupsnatten modtager den skønne brud fem elskere. Men der er én mand til, som hun er glødende optaget af. Belisa ved ikke, hvem han er, og hun har aldrig set hans ansigt, men han sender hende elskovsbreve, og hun forestiller sig, at “hans kys må dufte og svide på samme tid”. Belisa går forventnigsfuld til et natligt stævnemøde med ham i sin have, hvor han skal komme i den røde kappe, som han også er svøbt i, når han spadserer forbi hendes hus. At det er hendes husbond Perlimplin, der skjult bag kappen agerer hendes ukendte tilbeder, erfarer hun først ved hans død i en blodig scene i haven ved operaens slutning.

I et interview i forbindelse med urpremieren sagde Rovsing Olsen om sit valg af libretto, at han blev fængslet af selve kærlighedstemaet mellem mand og kvinde samt det, “at der af Lorcas på én gang gammeldags og eviggyldige historie slet ikke kan drages nogen morale eller konklusion. Derved løftes historien op i det mystiske, rykkes ud af virkelighedens verden og bliver til tider helt surrealistisk”.

Pigen Belisa er smuk, elskovsfuld og dragende sensuel. “Som af sukker. Hvid indenunder!” siger Perlimp-lin i operaen.

Don Perlimplin er en kultiveret herre, der har nok i sine bøger.

“Han fødes som pedant. Ikke underligt da, at der ofte kan være noget teatralsk over hans musikalske fremtræden – dette giver sig til kende endnu i 3. billedes hastigtgående duet med Belisa. Men kærligheden gør ham til et levende menneske,” skriver komponisten i et “Notat om Belisa” i Dansk Musik Tidsskrift (nr. 3, 1968).

Ifølge Rovsing Olsen er Belisa også anderledes ved operaens slutning end ved dens start, “hendes sensualisme har fået en ny farvetone, er blevet mere åben og samtidig mere urolig.”

Operaen begynder som en marionet-komedie. Men, skriver komponisten i samme artikel: “Marionetterne kommer til live, og i deres samliv skaber de en mærkelig tragedie. Humor og fantastik ligger jo hinanden nær. Humor kan være gestisk inspireret som i moderens celeste-akkompagnerede canzone eller som i Perlimplins generte tilnærmelser i brudenattens pauserige scene. Den kan også spille på en ironisk musikalsk sammenkobling af forskelligartede ingredienser, således som det sker i husåndernes duettino: dette, operaens tydeligst markerede tonale afsnit, er jo baseret på en ornamenteret tolvtone-melodi.”

Operaens stilspørgsmål opsumerer komponisten således: “Der findes i Belisa lige så mange stilmæssige divergerende udtryksformer, som der er forskelligt indstillede personer, der agerer. Men disse udtryksformer knyttes til hin

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Odense Koncertsal 1.-3. og 6.-7. maj og 10. juni; og i DR Radiohusets Koncertsal 29. oktober 2002
Producer: Henrik Sleiborg
Teknik: Knud Esmarch
Redigering: Knud Esmarch og Henrik Sleiborg
Grafisk design: www.elevator-design.dk

Denne cd er produceret i samarbejde med Danmarks Radio

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226013

Stregkode: 636943601327

Udgivelsesdato: March 2004

Periode: Tidligt 20. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

This is a masterpiece ... The performance is wonderful, beautifully sung, played, and recorded. This is a must have.
(Fanfare Magazine)

FAFARE MAGAZINE WANT LIST 2004

This is a clear and confident account of the piece under conductor Tamás Vetö, recorded in impeccable sound. Particularly impressive are the two protagponists, with Sten Byriel's warm lyric bass making much of his central, sorrowful aria, and the cool, high-lying soprano of Eir Inderhaug perfectly encompassing the needs of the exotic/erotic/dreamlike Belisa.
(Opera, UK)

Tamás Veto and the Odense Symphony Orchestra play magnificently, and the principals acquit themselves with real distinction. Beautifully balanced, natural sonics and attractive, elegant packaging complete the picture. This one's a gem.
(10/10 Classics Today, USA)

Rovsing Olsen's music for this lurid tale of passion, deception and death is beguiling and sensuous ... Tamás Vetö directs with great understanding, balancing beautifully the singers with the orchestra. Dacapo's sound is splendid ... A very fine opera, recorded to match.
(Nordic Sounds)

The performance is inspired, with nerve and dramatic presence in all roles, and Belisa's temperamentally teasing sweetness is a delight.
(Politiken, Denmark)

A lovely recording ... All the perfomers plunge into the project with heart and soul.
(Berlingske Tidende, Denmark)

The opera is haunting and lyrical ... Recommended.
(Opera Nights)

Lavish production ... Recommended.
(Musical Pointers)


A CC Music Store Solution