English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Anders Koppel

Dobbeltkoncerter


Christina Åstrand, violin
DR SymfoniOrkestret
Benjamin Koppel, saxofon
Bjarke Mogensen, akkordeon
Rikke Sandberg, klaver
John Storgårds, dirigent

Anders Koppel, komponist

Om:
Den danske komponist Anders Koppel (f. 1947) har det ene ben solidt plantet i den klassiske europæiske musiktradition, og det andet i verdensmusikken og den rytmiske musik. Foruden at være en af de mest alsidige danske komponister er Koppel selv en forrygende musiker indenfor mange genrer. Til denne verdenspremiereindspilning af sine to dobbeltkoncerter har Anders Koppel håndplukket fire virtuose solister, som folder sig ud i et mylder af velskrevne toner med fornem orkesterledsagelse. Koncerterne er fulde af rytmisk liv og virtuose udfordringer. Det er musik, der på en gang er helt klassisk og helt fri.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Concerto for violin, accordion and orchestra (2001, rev.2007)
1

I Allegro agitato

12:18 Play $2.80
2

II Larghetto

8:30 Play $2.10
3

III Allegro scherzando

3:33 Play $1.40
4

IV Allegro con fuoco

7:27 Play $2.10
Concerto for saxophone, piano and orchestra (2006)
5

I Andante cantabile - Con Moto - Andante

15:40 Play $3.50
6

II Allegro agitato - Adagio - Allegro

20:26 Play $4.90
Total spilletid  68 minutes

Andre anbefalinger

ANDERS KOPPEL
"Min musik er resultatet af det liv, jeg har levet", siger Anders Koppel. Og et mere mangesidet musikalsk liv er det svært at forestille sig!
Allerede som barn fik Anders Koppel musik ind i store doser, når hans far, komponi-sten og pianisten Herman D. Koppel, skrev nye værker og øvede sit klassiske repertoi-re i dagligstuen, hvor flyglet stod. I de tidlige teenageår var Anders Koppel både aktiv musiker, komponist og digterspire, og hans tre ældre søskende var også på vej mod strålende musikerkarrierer.
Siden har publikum kunnet møde -Anders Koppel i utallige musikalske sammen-hænge: Som klassisk orkesterkomponist, som komponist af musik til balletter og film, som rockmusiker, som poetisk pianist og som forrygende hammond-orgelspiller i alle mulige former for ikke-klassisk musik.
Mange forbinder især Anders Koppel og hans nu afdøde bror, komponisten og piani-sten Thomas Koppel, med ungdomsprøret. Der var heller ikke mange, der som dem viste mulighederne for en ny tid. De tog deres begavelse og kulturelle indsigt med ind i oprøret og fik desto mere ud af at skabe noget nyt, ikke mindst i den skelsættende danske rockgruppe Savage Rose.
Anders Koppel har ingen eksamensbeviser, hverken som musiker eller komponist. Hans "konservatorieuddannelse" har været at lave musik til over 100 film, siger han selv, og hans filmmusik demonstrerer da også en usædvanlig bred horisont - man kan finde både country & western, latinske dødsmesser og franske militærmarcher i den. Kun sjældent som pastiche, for som regel fremtræder de mange lag og vinkler simpelthen som en naturlig ballast i et levende og alsidigt musikerskab.
Når man hører Anders Koppels partiturmusik, dukker der uvægerligt glimt op af alt mulig anden musik end den klassiske. Salsa, blues, eksotisk musik, tango og skæve balkanrytmer. Det er de forskellige sider af Anders Koppel, der smitter af på hinanden, og det er ikke, fordi han har en plan om at gøre den klassiske musik mere "rytmisk" eller den rytmiske musik mere klassisk.
"Jeg vil ikke lave en demonstration af et eller andet manifest. Jeg laver bare den mu-sik jeg kan, og jeg taler i det sprog, der er mit", fortæller Anders Koppel. "Det er ikke noget, jeg tænker over - sådan er det bare".

Anders Koppel har i over 40 år holdt fast i sin dobbeltrolle som komponist og som ud-øvende, improviserende musiker. Det har gennem musikkens historie været en helt naturlig kombination, men den er desværre meget ualmindelig i dag. Karrieren som udøvende musiker er heller ikke blevet dæmpet, efter Anders Koppel i 1997 tog en beslutning om at bruge al sin komponist-tid på partiturmusik. Beslutningen har tværtimod forløst en helt ustyrlig energi og kreativitet. Idéerne vælter frem, og bestillinger fra ind- og udland vælter ind. Hver gang lykkes det Anders Koppel at skrive musik, der glæder både publikum og musikerne. Faktisk er det netop forholdet mellem de tre parter - afsender, musiker og modtager - der optager ham mest.
Ikke mindst instrumentalkoncerter har han haft stor succes med, og han har i skri-vende stund lavet 20. For Anders Koppel er den klassiske koncertform slet ikke udtømt for muligheder, og det hører man, når han i koncerterne angriber genren fra alle tænke-lige vinkler.
For Anders Koppel skal en solokoncert også være en fest. "Som barn syntes jeg det var festligt at se min far komme ind i kjole og hvidt og at opleve, hvordan det store orkester blev menneskeliggjort, når solisten kom på banen. Hvordan musikken i samspil og kappestrid, i beåndet samtale og frigjort ekstase fejrede livet", siger han. Det er iagttagelser, han nu selv anvender i sin partiturmusik.

Dobbeltkoncerterne
En særlig genre indenfor instrumentalkoncerter er dobbeltkoncerterne, hvor solisterne er i dialog og modspil med orkestret, men også taler indbyrdes med hinanden. En kombination, der minder om simultan-skak, og som er en sand trigger for Anders Koppels fantasi. Han finder ganske enkelt dobbelt så mange anvendelser for sin idérig-dom på den måde. Det er ikke underligt, at Anders Koppels dobbeltkoncerter er noget af hans mest livlige musik. Indtil videre har fire af hans instrumentalkoncerter haft dobbelt solistbesætning (udover de to værker på cd'en også koncerter for fløjte/harpe og marimba/vibrafon. Og en Sinfonia concertante med fire solister er på vej).

Koncert for violin, accordeon og orkester er Anders Koppels 12. instrumentalkoncert, skrevet i 2001-2002 samtidig med hans Koncert for Percussion og Orkester. Den er fuldstændig klassisk bygget op, både i satsernes form og i satsernes rækkefølge: Hurtig, langsom, Scherzo, Finale. Og også værkets ånd - med udvekslinger, udfordrin-ger og dialog mellem orkester og solister - er helt klassisk.
Værket farves af blandingen violin/akkordeon, en instrumentkombination der er sær-lig kendt fra den argentinske tangotradition. Anders Koppel er da også en stor tango-fan, især af den gamle og eksplosivt rytmiske dansetango, som f.eks. Osvaldo Pugliese spillede. 1. sats af dobbeltkoncerten begynder i en slags tangorytmer, men en abstrakt variant. En lidenskabelig dans med intense bevægelser og dramatisk gestikuleren af solisterne, der trækker alles opmærksomhed til sig. Satsens sidetema er drømmende og præsenteres ganske enkelt, først af violinen, så af akkordeonen. Det får tempera-menterne dysset lidt ned, men orkestret vil videre (til satsens gennemføringsdel) og pisker musikken afsted med en gentagelse af hovedtemaet. Dansen begynder igen og intensiteten vokser. Til sidst i satsen er de to solister trængt op i et hjørne, hvor de spiller en fælles solokadence, inden dansen bliver gjort forbi.
2. sats bygger på den gamle 1600-tals salmemelodi "Når mit øje træt af møje" - en melodi, Koppel første gang stødte på som et bundent element i arbejdet med en tv-film, og som måske også er et ekko fra hans tid som kirkesanger i Københavns Drengekor? Den naivistiske melodi præsenteres af akkordeonen i satsens begyndelse, men melo-dien er allerede på dette tidspunkt grundigt bearbejdet. Nærmest kun rytmiske brokker er tilbage, og de melodiske bevægelser er gemt inde i en atonal harmonisering. Melodi-en udvikles yderligere i en række efterfølgende variationer, den første i soloviolinen. Undervejs i satsen dukker koralen op i glimt hos bl.a. violinerne og træblæserne, mens en dukkedans vokser frem mellem solisterne. Til sidst høres koralen stilfærdigt i fløjter-ne.
3. sats er koncertens scherzo, en virtuos og morsom lille toccata. Inspirationen til det repeterende motiv fik Anders Koppel fra en solsorteunge, han hørte i det tidlige forår. Musikken stopper brat - som en solsorteunge, der får proppet en regnorm i gabet!
I 4. sats vender man tilbage til det reelle drama, der stadig er uforløst. En sej, rytmisk puls blandet af 6/8 og 3/4 lægger op til et kommende opgør. Musikken er mere dissone-rende end den har været tidligere, og slagtøjet ulmer under det hele, også under en intensiverende passage hvor solistduoen ellers stort set er alene. Inden længe følger værke

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i DR Radiohusets Koncertsal 9.-10. november 2007 (Koncert for saxofon, klaver og orkester) og 4.-6. juni 2007 (Koncert for violin, accordeon og orkester)
Producer: Chris Hazel
Teknik: Jørn Jacobsen (Koncert for violin, accordeon og orkester) og Lars Christensen (Koncert for saxofon, klaver og orkester)
Redigering: Chris Hazel, Lars Christensen og Anders Koppel

Grafisk design: Elevator Design www.elevator-design.dk

Forlægger: Edition Wilhelm Hansen

Benjamin Koppel spiller på Yamaha Custom EX saxophone og anvender DPA mikrofoner.

Dacapo Records ønsker at takke Augustinusfonden, Dansk Artist Forbund, Skuespillerfondets Gramex-fond, Dansk Komponistforenings Produktionspulje / KODA's Nationale Midler, Dansk Musik Forlægger Forening og Dansk Skuespillerforbund for økonomisk støtte til gennemførelse af produktionen.

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226055

Stregkode: 636943605523

Udgivelsesdato: May 2008

Periode: 21. århundrede

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

Anders Koppel’s music is superbly crafted, colourful, often beautiful and at times rather gripping (...) These musicians play the music for all it is worth with accomplished technical expertise and profound understanding. The recording and production are again up to Dacapo’s best standards.
(MusicWeb International)

Musikken er for Anders Koppel en livsfejrende fest (...) De medvirkende solister er fortrinlige og akkompagneres veloplagt medtolkende af Radiosymfoniorkestret.
(Århus Stiftstidende)

Der Komponist Anders Koppel feiert in seinen beiden Doppelkonzerten die Virtuosität der Solisten (...) Christiana Åstrand und Bjarke Mogensen liefern sich manch fast szenisch denkbare Aktionen.
(Klassik.com)

En riktigt fet konsert för piano, saxofon och orkester, samt en spänstigt spännande konsert för violin, ackordeon och orkester bjuder
denna skiva med härligt fritt svävande musik.

(Helsingborg Dagblad)


A CC Music Store Solution