English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi

Nyheder

03/01/2017

»Stilheden kaster sin fortryllelse over Sørensens musik«

LINER NOTES · Med albummet Mignon viser Bent Sørensen sig som en i allerhøjeste grad moderne stemme, der rummer både det absolutte nu og en snigende nostalgi. Andrew Mellor har skrevet liner notes til den nye udgivelse.

Foto: Lars Skaaning

af Andrew Mellor

Fortidens komponister har muligvis betragtet stilhed som et tomrum, der skulle fyldes; som den blanke side, der stirrer op på forfatteren. Men for Bent Sørensen er stilhed en stedse mere værdifuld og frugtbar størrelse. Med tiltagende styrke kaster stilheden sin fortryllelse over Sørensens musik – både som et integreret og provokerende element i diskursen og som en lyd, der klinger så pludseligt og så smukt, at Sørensens egne toner forsigtigt og stilfærdigt må træde til side.

Set i det lys kan vi med lige ret tale om Sørensens karriere som en destillationsproces og som en udvikling. Han har skrevet både for soloinstrumenter og for kæmpestore orkestre med adskillige solister. Men Sørensens lydlige fingeraftryk forbliver konsekvent, hvad end besætningen er. Det går længere end overordnede mål såsom strukturel skønhed og forfinet kontrapunkt, og går helt ind i musikkens grundlæggende anatomi: dens melodier af standardintervaller; dens let genkendelige, lidt udviskede tonalitet; dens hyppige brug af det høje leje; dens supplerende vokallyde eller fysiske anvisninger; dens mange ekkoeffekter og tematiske spejlinger.

”Fra det øjeblik vi bliver født, er der kun én vej – et langsomt glidende forfald.” Sådan sagde Sørensen i midten af 1990’erne, da hans violinkoncert Sterbende gärten blev uropført. Disse ord kunne være forordet til næsten alle værker, han har skrevet sidenhen; måske såede de endda frøene til hans musiks tiltagende tysthed. Men trods de neo-romantiske længsler og den gækkende besættelse af fortiden, der karakteriserer hans værk, er Sørensen en modernist, der taler om det nutidige. Når man glimtvis kan se musikalske ’traditioner’ i hans stykker – forbigående fugaer eller folkesange, fragmenter fra gamle mestre – er de delvist skjult eller bliver igen hurtigt rykket ud af syne, før det hele bliver for trygt eller for banalt. Eller de virker ødelagte fra begyndelsen; for affældige til at blive rørt ved, følelsesmæssigt utilnærmelige. Sørensen skaber dem således, ligesom han selv hidkalder de stilheder, hans toner danser så yndefuldt med.

Læs resten af Andrew Mellors liner notes til Mignon.


BENT SØRENSEN

Mignon

Katrine Gislinge, klaver
Laplands Kammerorkester
John Storgårds, dirigent & violin

Læs mere & Køb





A CC Music Store Solution