English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

29/03/2011

Paul Hillier skriver dagbog i GRAMOPHONE

Chefdirigenten fra Ars Nova Copenhagen fortæller her om betydningen af historiefortælling i kormusik, nu hvor Schütz-serien på Dacapo nærmer sig sin afslutning.

 

GRAMOPHONE April 2011 - www.gramophone.co.uk
By Paul Hillier

 

"Jeg ville gerne indspille Schütz' narrative værker, fordi jeg er interesseret i at synge historier. Selvfølgelig er der intet i vejen med vokalmusik, der gør andre ting såsom at beskrive naturen, bekende kærlighed, hylde vin, bede en bøn eller være ceremoniel. Vi kormusikere laver ofte hele koncerter eller indspilninger ud af sådanne ting ved at bruge kontrast og balance i forsøget på at fastholde publikums interesse. Men når man tager en sekvens af sange og væver dem sammen til en historie af en slags, så skabes der en helhed, der er mere end summen af delene og hvor hvert element klinger med tilføjet mening."

 

"Kormusik står over for mange problemer i dag - ikke mindst det at finde et publikum. En forklaring på det er den manglende interesse for ordene, som trods alt ofte omfatter halvdelen af værket. Vi kan yde ordene retfærdighed gennem tydelig og forståelig udtale, men det er ikke altid nok. Meget ofte er ordene ikke relevante for et moderne publikum. De fremstår i smuk isolation, og vi betragter dem udelukkende som en indgang til at forstå musikken. Lejlighedsvis er det fint, men altid? I sidste ende er det med sange, som det er med digte - vi behøver en eller anden form for kontekst, der positionerer os i relation til det, vi hører. En form for narrativ - i bredeste forstand - der hjælper os til at finde vores plads."

  

"Kormusik står over for mange problemer i dag -

ikke mindst det at finde et publikum"

 

"Så uanset om det drejer sig om at fremføre "tidlig" musik eller "ny musik" og selv "romantisk musik", så tror jeg, at det er vigtigt at genvinde historiefortællingens værdier. Gennem de sidste fem år har jeg bestilt nye værker hos komponister og bedt dem om at fortælle en historie ved at komponere for et lille kor (eller ensemble) som sætter fokus på de enkelte solister og samtidig fungerer som et "græsk" kor. Musikken skal indramme fortællingen og måske kommentere på handlingen engang imellem. Et eksempel på et sådan værk er David Langs The Little Match Girl Passion, som sidste år vandt en Pulitzer pris og en Grammy."

 

"Schütz er en vigtig komponist i musikkens historie og alligevel bliver hans musik sjældent fremført. Jeg opfatter dette som et typisk problem ved "tidlig musik". Mange værker er for det meste relativt korte (typisk tre til fire minutter), og for at yde Schütz retfærdighed skal du bruge et bredt udsnit af stemmer og instrumenter hertil. Dette giver omkostninger, der normalt kun kan legitimeres, når du skal bruge dem til en hel koncert. Men jeg nyder virkelig denne musik, så jeg kiggede på den igen. Det gik op for mig, at seks af han største værker er nogle, der fortæller en historie ved at benytte en fortæller og flere karakterer. Hvad der virkede i ny musik ville helt sikker virke i den gamle, og således løste jeg problemet ved at indspille dem alle over en periode på fire år."


"De seks mesterværker som vi nu har indspillet rangerer som nogle af de bedste fra det 17. århundrede. Tre passioner (Matthäus, Lukas og Johannes), som er fuldstændig uakkompagnerede og tre værker der indbefatter instrumenter: Weinachtshistorie, Die Sieben Worte og Auferstehungshistorie. Weinachtshistorie er frisk, iørefaldende og sprødt karakteriseret gennem sin instrumentation. Die Sieben Worte er et uudsigeligt mesterværk. Auferstehungshistorie afslutter det narrative forløb, selvom det blev komponeret først og ligger tættest på udtrykket hos Schütz' mentor Monteverdi. Den præsenterer to usædvanlige og et udpræget nybrud. Her bliver fortælleren akkompagneret af en strygekvartet, der er instrueret i at improvisere ved at følge sangeren i henhold til akkordmønstret og Kristus repræsenteres af to stemmer, der synger i duet."

 

"Schütz opfandt egne kvasi-gregorianske kompositionsmetoder for evangelisten, Kristus og andre karakterer og det er kun koret, der synger polyfont. En af mine første beslutninger da jeg skulle planlægge denne serie, var at skabe naturlig variation på cd'erne ved at vælge en ny tenor for hver evangelist, men beholde den samme bassanger som Kristus. Hver tenor havde sin egen distinkte måde at fortælle historien på og det har uundgåeligt farvet vores kollektive udtryk på hvert af de tre værker. En anden tidlig beslutning blev taget under mit besøg på Brücke Museum i Berlin. Her så jeg Karl Schmidt Rottluffs skulpturelle relieffer af fire evangelisters ansigter og jeg besluttede at bruge dem som covermotiver på vores serie."

 






A CC Music Store Solution