English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Paul von Klenau   (1883 - 1946)

komponist

Paul von Klenau (1883-1946) blev født i Danmark, men forlod som ung mand sit hjemland for at studere og arbejde i Tyskland og Østrig. Hans første symfoni var påvirket af Bruckner, mens senere påvirkninger kom fra både fransk musik og Schønbergs tolvtoneteknik. Klenau opnåede aldrig fuld anerkendelse som komponist i Danmark, men han sad i en række vigtige dirigentstillinger og tilhørte Alban Bergs vennekreds. I 1900 påbegyndte Von Klenau sine musikstudier i komposition og violin ved Københavns musikkonservatorium, men allerede i 1902 drog han til Berlin. På Hochschule für Musik i Berlin studerede Klenau komposition hos Max Bruch og violin hos Karel Halif. I 1904 flyttede den unge komponist til München, hvor han studerede hos den konservative Ludwig Thuille frem til dennes død i 1907. Herefter fik Klenau ansættelse ved Städtisches Theater i Freiburg, samtidig med at han fortsatte kompositionsstudierne hos nok en tysk notabilitet, wagnerianeren Max von Schillings. Klenaus første symfoni blev uropført i 1908 ved en Tonkünstlerfest i München. Inden for bare fem år fulgtes den af yderligere tre stort anlagte symfonier. Paul von Klenau var en flittig og efter alle oplysninger at dømme særdeles kompetent dirigent. I 1912 ledede han koncerterne i Bach-selskabet i Frankfurt, men allerede det følgende år flyttede han tilbage til en kapelmesterstilling ved Freiburg-operaen. Han tog fast ophold i Bayern, hvor han ejede et landsted, men det forhindrede ham ikke i som dirigent at rejse meget, blandt andet til England, ligesom han regelmæssigt tilbragte somrene i Nordsjælland og i øvrigt beholdt en fast adresse på Frederiksberg. I 1922 ansattes han som kordirigent ved Wiener Konzerthausgesellschaft, hvor han fungerede indtil 1930, de sidste seks år med titel af Konzertdirektor. To år før ansættelsen i Wien stiftede Klenau Dansk Filharmonisk Selskab i København. I Dansk Filharmonisk Selskab præsenterede Klenau masser af ny musik for det københavnske publikum: Debussy, Ravel, Shrjabin og Delius, som han var stærkt begejstret for, samt – vigtigst – Arnold Schönberg. Dermed spillede foreningen en central rolle i udbredelsen af den moderne musik i Danmark. Efter den første symfoniperiode, der varede til omkring udbruddet af første verdenskrig, skiftede Klenau fokus til musikdramatikken, og fra 1913 til 1940 skrev han ikke mindre end syv operaer. Men omkring 1940 - hvor han var kommet hjem til Danmark - vendte han tilbage til den rene orkestermusik med sine tre sene symfonier: Triptikon, Nordische Symphonie og Sturm Symphonie, komponeret henholdsvis 1939, 1940 og 1941. I Klenaus sidste opera Elisabeth von England anvender han Schønbergs atonale teknik og viser dermed, at han havde videreudviklet sin stil i en retning, der pegede væk fra Bruckner og Strauss. Han forblev i Wien, indtil en fremadskreden døvhed satte grænser for hans musikalske aktiviteter. Han returnerede til København i 1940, hvor han forblev til sin død i 1946.

Koncerter

30/08/2016   Fono Forum

PAUL VON KLENAU Symfoni nr. 9
4/5 Stars

”[Diese Einspielung] ist eine Tat und verhilft dem Werk zu einer nachhaltigen, überzeugenden Wirkung, die immer noch recht unbekannten Komponisten weite Beachtung schaffen sollte.”
læs mere

30/08/2016   artistxsite.de

PAUL VON KLENAU Symfoni nr. 9
”Klenaus Epitaph erweist sich als ein erschütterndes Werk, das ein kraftvoller, gewaltiger, bewegender Abgesang auf die Gräuel des Krieges und auf die Megalomanie des gestürzten Regimes ist. Ein in Form, Wirkung und Umsetzung beeindruckendes Werk.”
læs mere

01/08/2016   Concerti

Schwer verdaulich
3/5 Stars

”Toll produziert, fantastisch musiziert [..] - und schwer verdaulich!”
læs mere

28/06/2016   Pizzicato

PAUL VON KLENAU Symfoni nr. 9
[..] "Das eindrucksvolle Werk wird vom Dänischen Radio-Symphonieorchester, dem DR Konzertchor und den vier Solisten unter Michael Schønwandt engagiert und auf hohem Niveau aufgeführt."
læs mere

22/06/2016   Gramophone

PAUL VON KLENAU Symfoni nr. 9
[..] "Bravo to these musicians for giving the piece every chance. Excellent playing, good [..] choral singing and excellent contributions from the inimitable Susanne Resmark [..] and open-voiced tenor Michael Weinius." [..]
læs mere

13/06/2016   The Classical Reviewer

PAUL VON KLENAU Symfoni nr. 9
[..] "This is a sprawling symphony full of terrific ideas throughout its long length. [..] a fascinating and hugely enjoyable listening experience. [..] Michael Schønwandt achieves fine results from his strong line up of soloists, fine choir and the Danish National Symphony Orchestra."
læs mere

31/05/2016   Ritmo

PAUL VON KLENAU Symfoni nr. 9
[..]"Irregular, pero en conjunto muy interesante, vale la pena acercarse a ella. Michael Schønwandt, que la estrenó en 2014 (la partitura estuvo perdida hasta 2001), nos la trae en condiciones inmejorables."
læs mere

11/05/2016   Kristeligt Dagblad

PAUL VON KLENAU: Symfoni nr. 9
4/6 Stars

"Rent musikalsk er det i lange stræk et imponerende stykke håndværk. DRSO spiller fremragende, dirigeret af Michael Schønwandt, ligesom DR KoncertKoret og de fire solosangere også yder deres bedste for at forløse den lange symfoni."
læs mere



Diskografi

Symfoni nr. 9
Symfoni nr. 9
Paul von Klenau

CD 8.226098-99 (2016)

Strygekvartetter 1, 2 og 3
Strygekvartetter 1, 2 og 3
Paul von Klenau

CD 8.226075 (2008)

Det syder og koger i de heftige kvartetter fanget mellem to verdenskrige

Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke
Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke
Paul von Klenau

SACD 6.220532 (2007)

Et genopdaget, senromantisk storværk for baryton, kor og orkester

Orkesterværker Vol. 2
Orkesterværker Vol. 2
Paul von Klenau

CD 8.224183 (2002)

Overvældende og kontroversiel senromantisk musik, overset i trekvart århundrede

Orkesterværker Vol. 1
Orkesterværker Vol. 1
Paul von Klenau

CD 8.224134 (2000)

Klenaus tysk-orienterede senromantik er en overvældende genopdagelse


A CC Music Store Solution